eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014Sygn. akt: KIO 1052/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-06-06
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1052/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski

wobec cofnięcia w dniu 6 czerwca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 maja 2014 r.
przez wykonawcę: Eurobud Ch. sp. j. z siedzibą w Starogardzie Gdańskim
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Roboty budowlane na formule
zaprojektuj i wybuduj polegaj
ące na zaprojektowaniu i wybudowaniu na potrzeby Szpitali
Tczewskich S.A. nowego budynku szpitala obejmuj
ącego Dział Sterylizacji, Izbę Przyjęć,
Blok Operacyjny, Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii, zlokalizowanego mi
ędzy
istniej
ącymi budynkami szpitala, oraz częściowej przebudowie wewnętrznej istniejących
budynków przyległych i zagospodarowaniu całego terenu szpitala na terenie działek 1/3 i 1/4,
przy ulicy 30 Stycznia 57/58 w Tczewie
(nr postępowania 11/PN/2014)
prowadzonym przez zamawiającego: Szpitale Tczewskie S.A. z siedzibą w Tczewie

postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Eurobud Ch. sp. j. z siedzibą w Starogardzie Gdańskim kwoty 9000
zł 00 gr
(słownie: dziewięć tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.



Przewodnicz
ący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1052/14


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Szpitale Tczewskie S.A. z siedzibą w Tczewie – prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907; zwanej dalej również
„ustawą pzp” lub „pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia na roboty budowlane pn.
Roboty budowlane na formule zaprojektuj i wybuduj polegające na zaprojektowaniu
i wybudowaniu na potrzeby Szpitali Tczewskich S.A. nowego budynku szpitala obejmuj
ącego
Dział Sterylizacji, Izb
ę Przyjęć, Blok Operacyjny, Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii,
zlokalizowanego mi
ędzy istniejącymi budynkami szpitala, oraz częściowej przebudowie
wewn
ętrznej istniejących budynków przyległych i zagospodarowaniu całego terenu szpitala
na terenie działek 1/3 i 1/4, przy ulicy 30 Stycznia 57/58 w Tczewie
(nr postępowania
11/PN/2014). Ogłoszenie o tym zamówieniu 21 maja 2014 r. zostało zamieszczone
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 171958-2014. Wartość zamówienia nie
przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
pzp.

26 maja 2014 r. {pismem z 23 maja 2014 r.} Eurobud Ch. sp. j. z siedzibą
w Starogardzie Gdańskim {spółka zwana również dalej w skrócie „Eurobud”} wniosła
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania kopii
odwołania Zamawiającemu) wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia {zwanej również dalej w skrócie „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
pzp {zwięzłe określenie zarzutów}:
1. Art. 22 ust. 1, art. 22 ust 4 w zw. z art. 7 ust. 1, art. 25 i art. 29 ust. 2 – przez określenie
opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny, w sposób niezasadny, i który zmierza do
ograniczenia uczciwej konkurencji.
2. Art. 7 ust. 1 – przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
3. Art. 17 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 17 ust 1 pkt 3 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. 2013 r. poz. 168) – przez opisanie
przedmiotu zamówienia publicznego w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję oraz
opisanie sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
Sygn. akt KIO 1052/14

zamówienia.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmiany
niżej wymienionych postanowień SIWZ w następujący sposób:
1. Pkt VI 1.1. – przez wykreślenie zapisu ...budynku szpitala z salami łóżkowymi oraz
blokiem operacyjnym wraz z ich wyposa
żeniem, o wartości inwestycji brutto nie
mniejszej ni
ż 16,000.000 PLN...
2. Pkt V 5.c. – przez wykreślenie zapisu: osiągnął w każdym z ostatnich trzech lat
obrotowych, a je
żeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w każdym roku
prowadzenia działalno
ści, obroty rozumiane jako przychód netto ze sprzedaży
w wysoko
ści nie mniejszej niż wartość brutto oferty złożonej przez Wykonawcę
w niniejszym post
ępowaniu.
3. Pkt V 5.c. – przez wprowadzenie zapisu, który w sposób jednoznaczny i wyczerpujący
określi obroty rozumiane jako przychód netto ze sprzedaży, które powinien osiągnąć
wykonawca zamierzający ubiegać się o przedmiotowe zamówienie.

Ponadto Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu równego traktowania
wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia w prowadzonym przez
niego postępowaniu, w sposób umożliwiający zachowanie zasad uczciwej konkurencji.

Odwołujący sprecyzował w szczególności następujące okoliczności prawne
i faktyczne uzasadniające wniesienie odwołania.

Odwołujący zacytował postanowienie pkt VI 1.1 SIWZ: wykaz robót budowlanych
polegaj
ących na zrealizowaniu minimum jednej inwestycji przeprowadzonej w formule
„zaprojektuj i wybuduj” polegaj
ącej na budowie budynku szpitala z salami łóżkowymi oraz
blokiem operacyjnym wraz z ich wyposa
żeniem, o wartości inwestycji brutto nie mniejszej niż
warto
ść oferty brutto złożonej przez Wykonawcę w niniejszym postępowaniu, która to
inwestycja obejmowała zagospodarowanie terenu wokół wybudowanego obiektu, wykonanie
dróg dojazdowych, parkingu oraz monta
ż dźwigu windowego w wybudowanym obiekcie,
wykonanych w okresie ostatnich pi
ęciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalno
ści jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju
i warto
ści, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dowodów, określających czy roboty te
zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo uko
ńczone, wg wzoru
z zał
ącznika nr 6 do SIWZ.

Odwołujący zarzucił, że powyższy warunek jest rażącym naruszeniem zasady
określonej w art. 29 ust 2 pzp, gdyż zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej
z 13 lipca 2011 r. (sygn. akt KIO 1400/11) usługa, której wykonanie (wykonywanie) należy
wykazać jako spełnienie warunku w zakresie wiedzy i doświadczenia nie musi być tożsama
z usługą stanowiącą przedmiot zamówienia.
Sygn. akt KIO 1052/14

Kolejnym postanowieniem SIWZ według Odwołującego rażąco naruszającym zasady
uczciwej konkurencji jest sformułowanie: …osiągnął w każdym z ostatnich trzech lat
obrotowych, a je
żeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w każdym roku
prowadzenia działalno
ści, obroty rozumiane jako przychód netto ze sprzedaży w wysokości
nie mniejszej ni
ż wartość brutto oferty złożonej przez Wykonawcę w niniejszym
post
ępowaniu.

Odwołujący zarzucił, że taki warunek ma charakter nieprecyzyjny i nieobiektywny.
Ze względu na nieprecyzyjne określenie nie jest możliwe ustalenie, czy dany wykonawca jest
w stanie ów warunek spełnić, a tym samym, czy może ubiegać się o przedmiotowe
zamówienie. Ponadto tak opisany warunek i bezpośrednio z nim związany opis sposobu
dokonywania oceny jego spełniania są różne dla wszystkich wykonawców ubiegających się
o przedmiotowe zamówienie, gdyż zależą od ceny złożonej przez danego wykonawcę oferty.
Zdaniem Odwołującego uzależnienie przez Zamawiającego oceny spełnienia warunków
udziału w postępowaniu od ceny ofrty jest rażącym naruszeniem art. 7 ust 1 w zw. z art. 29
ust 2 pzp.

Odwołujący podniósł, że rolą Zamawiającego jest dookreślenie opisu spełniania
warunków udziału w postępowaniu w taki sposób, aby zapewniał wybór oferty wykonawcy
zdolnego do wykonania zamówienia, nie prowadząc przy tym do nieuzasadnionego
ograniczenia kręgu wykonawców mogących się ubiegać o udzielenie zamówienia.
Odwołujący powołał się na stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej zajęte w uchwale z 11
marca 2014 r. (sygn. akt KIO/KU 18/14): Prawo zamówień publicznych stanowi, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy m.in. spełniają warunki
dotycz
ące posiadania wiedzy i doświadczenia. Użyte przez Ustawodawcę sformułowanie
oznacza,
że dostęp do zamówienia powinni mieć zapewniony wszyscy wykonawcy, którzy
spełniaj
ą podstawowe wymogi potrzebne do prawidłowego wykonania zamówienia,
niekoniecznie za
ś wymogi wygórowane, tj. takie, których spełnienie nie jest konieczne
do wykazania zdolno
ści do realizacji zamówienia. Zgodnie z art. 22 ust. 4 Pzp opis sposobu
dokonania oceny spełniania warunków udziału w post
ępowaniu powinien być związany
z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Celem
wprowadzonego przepisu jest realizacja wyra
żonej w prawie zamówień publicznych zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania (art. 7 ust. 1 Ustawy). Wprowadzone do Ustawy
sformułowanie „zwi
ązany z przedmiotem zamówienia” oznacza, iż opis warunków powinien
by
ć dokonywany „przez pryzmat celu, jakiemu ma on służyć, a więc zapewnieniu wyboru
wykonawcy, który daje r
ękojmię należytego wykonania przedmiotu udzielanego zamówienia.

Sygn. akt KIO 1052/14

Pismem z 29 maja 2014 r. Zamawiający poinformował, że 25 maja 2014 r. zamieścił
informację o wniesieniu odwołania oraz jego kopię na swojej stronie internetowej.

Izba ustaliła, że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego w tej sprawie.

Z nadesłanej przez Zamawiającego dokumentacji wynika, że 29 maja 2014 r. dokonał
on zmiany ogłoszenia i s.i.w.z. w zakresie pkt V 5.c., który otrzymał brzmienie: … osiągnął
w ka
żdym z ostatnich trzech lal obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy – w ka
żdym roku prowadzenia działalności, obroty rozumiane jako przychód netto
ze sprzeda
ży w wysokości nie mniejszej niż 16.000.000,00 PLN.

5 czerwca 2014 r. do Izby wpłynęło pismo Odwołującego (datowane na 2 czerwca
2014 r.), w którym oświadczył, że – działając w oparciu o art. 187 ust. 8 ustawy pzp – cofa
odwołanie wniesione 26 maja 2014 r. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.

Zarówno odwołanie, jak i cofnięcie zostało podpisane przez osobę będącą
prokurentem samoistnym Eurobud Ch. sp. j. z siedzibą w Starogardzie Gdańskim, która
została ujawniona w tym charakterze w informacji odpowiadającej odpisowi aktualnemu z
rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (Nr KRS: 0000254745).

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania.
Z uwagi na cofnięcie odwołania przez Odwołującego przed otwarciem rozprawy, Izba
– działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych – umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).

Przewodniczący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie