rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-10-31
rok: 2014
data dokumentu: 2014-10-31
rok: 2014
sygnatury akt.:
KIO 2194/14
KIO 2194/14
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Przewodniczący: Piotr Kozłowski
wobec cofnięcia w dniu 31 października 2014 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 października 2014 r.
przez wykonawcę: Przedsiębiorstwo Techniczno-Budowlane NICKEL sp. z o.o.
z siedzibą w Jelonku koło Poznania
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa Zespołu Jednostek
Skarbowych w Poznaniu przy ul. Dolna Wilda / Chłapowskiego (nr postępowania
SO-II/251-0006/14/SO-II)
prowadzonym przez zamawiającego: Izba Skarbowa w Poznaniu
przy udziale wykonawcy: Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 października 2014 r.
przez wykonawcę: Przedsiębiorstwo Techniczno-Budowlane NICKEL sp. z o.o.
z siedzibą w Jelonku koło Poznania
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa Zespołu Jednostek
Skarbowych w Poznaniu przy ul. Dolna Wilda / Chłapowskiego (nr postępowania
SO-II/251-0006/14/SO-II)
prowadzonym przez zamawiającego: Izba Skarbowa w Poznaniu
przy udziale wykonawcy: Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – Przedsiębiorstwa Techniczno-Budowlanego NICKEL sp. z o.o.
z siedzibą w Jelonku koło Poznania kwoty 18000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2194/14
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Izba Skarbowa w Poznaniu – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych {tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.; zwanej dalej również
„ustawą pzp” lub „pzp”}, postępowanie o udzielenie zamówienia na roboty budowlane pn.
Budowa Zespołu Jednostek Skarbowych w Poznaniu przy ul. Dolna Wilda / Chłapowskiego
(nr postępowania SO-II/251-0006/14/SO-II). Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 11 października 2014 r. pod nr
2014/S_196-345762. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 13 października 2014 r. Zamawiający
zamieścił ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej
stronie internetowej, na której udostępnił również specyfikację istotnych warunków
zamówienia {zwaną również dalej w skrócie „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
21 października 2014 r. Odwołujący – Przedsiębiorstwo Techniczno-Budowlane
NICKEL sp. z o.o. z siedzibą w Jelonku koło Poznania {spółka zwana również dalej w skrócie
„Nickel”} – wniósł w formie pisemnej {pismo z 20 października 2014 r.} do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej (zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu)
odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień SIWZ.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 4 zw.
z art. 22 ust. 1 pkt 2 - 4 ustawy pzp, tj. naruszenie zasady proporcjonalności warunków
udziału w postępowaniu oraz zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji, polegające na:
1. Wprowadzeniu (w opisie sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących wiedzy i doświadczenia) wymogu wykazania się przez
wykonawców realizacją dwóch robót budowlanych, polegających na budowie;
rozbudowie lub przebudowie budynku użyteczności publicznej, w tym: a) przynajmniej
jedną, obejmującą wykonanie robót budowlanych w branży konstrukcyjnej, budowlanej,
sanitarnej, elektrycznej AKPiA, teletechnicznej dla obiektu budowlanego, którego
powierzchnia użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub przebudowywanej przez
wykonawcę części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
; b) przynajmniej jedną,
obejmującą projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót
budowlanych w branży konstrukcyjnej, budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, AKPiA,
teletechnicznej dla obiektu budowlanego, którego powierzchnia użytkowa budowanej,
rozbudowywanej lub przebudowywanej przez wykonawcę części budynku wynosiła
Sygn. akt KIO 2194/14
minimum 15.000 m
2
.
{pkt 5.4 SIWZ, pkt III..2.1 ust 4 ogłoszenia, załącznik nr 5 do części I SIWZ –IDW}
2. Wprowadzenia (w opisie sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących potencjału kadrowego) wymogu dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia, w tym osobami do pełnienia następujących funkcji:
(1) Przedstawiciel Wykonawcy – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) min. 10-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji
Przedstawiciela Wykonawcy, Dyrektora Kontraktu lub na stanowisku równorzędnym,
w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej projektowanie budowlane i/lub
wykonawcze oraz wykonanie robót budowlanych w branży konstrukcyjnej, budowlanej,
sanitarnej, elektrycznej, AKPiA, teletechnicznej dla obiektu kubaturowego, którego
powierzchnia użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub -przebudowywanej części
budynku wynosiła minimum15.000 m
2,
Pod pojęciem „Przedstawiciel wykonawcy" należy
rozumieć osobę zgodnie z postanowieniami FIDIC. Za stanowisko równorzędne uznane
zostanie stanowisko: kierownika projektu, dyrektora budowy, dyrektora kontraktu oraz
każdą inną podobną funkcję; pełnioną przez osobę posiadającą pełną odpowiedzialność
za realizację danej budowy, prawo do reprezentacji Wykonawcy wobec Zamawiającego
i stron trzecich w sprawach związanych z budową.
(2) Kierownik Budowy – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe techniczne,
b) uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej bez ograniczeń, c) min. 10-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu
funkcji Kierownika Budowy, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej
projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót budowlanych
w branży konstrukcyjnej, budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, AKPiA, teletechnicznej dla
obiektu kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub
przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
,
(3) Kierownik Robót Budowlanych -min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b)uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe
w pełnieniu funkcji Kierownika Robót lub Kierownika Budowy, w tym w realizacji
przynajmniej jednej roboty obejmującej wykonanie robót budowlanych w branży
budowlanej, dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia użytkowa budowanej,
rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
(4) Kierownik Robót Elektrycznych – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
Sygn. akt KIO 2194/14
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych
i elektroenergetycznych bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe
w pełnieniu funkcji Kierownika Robót lub Kierownika Budowy, w tym w realizacji
przynajmniej jednej roboty obejmującej wykonanie robót budowlanych w branży
elektrycznej dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia użytkowa budowanej,
rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
(5) Kierownik Robót Sanitarnych – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b)
uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń, c) min. 5-letnie
doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Kierownika Robót lub Kierownika Budowy,
w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej wykonanie robót budowlanych
w branży sanitarnej dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia użytkowa
budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum
15.000 m
2
.
(6) Kierownik Robót Telekomunikacyjnych – min 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie
wyższe techniczne, b) uprawnienia budowlane do kierowania i nadzorowania robót
w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U.1994 Nr 89 poz.414
z późn. zm.) w zakresie telekomunikacji lub uprawnienia do sprawowania samodzielnej
funkcji na podstawie odrębnych przepisów prawa w specjalności telekomunikacyjnej bez
ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Kierownika
Robót lub Kierownika Budowy, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej
wykonanie robót budowlanych w branży teletechnicznej dla obiektu kubaturowego,
którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej
części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
,
(...)
(10) Projektant Koordynator – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej
bez ograniczeń lub konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń, c) min. 5-letnie
doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Projektanta Koordynatora lub
na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej usługi obejmującej
projektowanie budowlane i/lub wykonawcze w branży architektonicznej lub
konstrukcyjno-budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, AKPiA, teletechnicznej dla obiektu
kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub
przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
Sygn. akt KIO 2194/14
(11) Projektant Branży Elektrycznej – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie
wyższe techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych
bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji
Projektanta Branży Elektrycznej lub na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji
przynajmniej jednej usługi obejmującej projektowanie budowlane i/lub wykonawcze
w branży elektrycznej dla obiektu kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa
budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum
15.000 m
2
.
(12) Projektant Branży Sanitarnej – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, wodociągowych
i kanalizacyjnych bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu
funkcji Projektanta Branży Sanitarnej lub na stanowisku równorzędnym, w tym
w realizacji przynajmniej jednej usługi obejmującej projektowanie budowlane i/lub
wykonawcze w branży sanitarnej dla obiektu kubaturowego. którego powierzchnia
użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła
minimum 15.000 m
2
.
(13) Projektant Branży Telekomunikacyjnej – min. 1 osoba posiadająca: a)
wykształcenie wyższe techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania
w specjalności telekomunikacyjnej przewodowej, c) min. 5-letnie doświadczenie
zawodowe w pełnieniu funkcji Projektanta Branży Telekomunikacyjnej lub na stanowisku
równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej usługi obejmującej projektowanie
budowlane i/lub wykonawcze w branży telekomunikacyjnej dla obiektu kubaturowego,
którego powierzchnia użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub przebudowywanej
części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
(14) Specjalista ds. AKPiA – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Specjalisty ds.
AKPiA lub na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty
obejmującej projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót
budowlanych w branży AKPiA dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia
użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła
minimum 15.000 m
2
.
(15) Specjalista ds. rozliczeń – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe, b)
min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Specjalisty ds. rozliczeń lub
Sygn. akt KIO 2194/14
na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej
projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót budowlanych dla
obiektu kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub
przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
{pkt 5.5 SIWZ, pkt III.2.3 ogłoszenia}
3. Wskazaniu nieprawidłowej wielkości powierzchni użytkowej budynku w wysokości
18.985,29 m
2
(pkt 3.3 lit b) SIWZ, pkt II. 1.5 lit b ogłoszenia o zamówieniu),
4. Wprowadzeniu warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej: ,c) wykaże, że
za ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – za ten
okres, osiągnął średnioroczne przychody ze sprzedaży, w wysokości nie mniejszej niż
100.000.000 zł (słownie: sto milionów złotych).
{pkt 5.6 lit c) SIWZ, pkt III.2.2) pkt 4 lit c ogłoszenia}
5. Wprowadzeniu warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej: W przypadku
wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia, warunek dotyczący wskaźnika
płynności finansowej odnosi się do wykonawcy, który wykazuje średnioroczny przychód
ze sprzedaży w największej części składającej sie na spełnienie warunku, o którym
mowa w pkt c) powyżej.
{pkt 5.6 lit d) SIWZ, pkt m.2.2) pkt 4 lit d ogłoszenia}
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Zamawiającemu:
1. Zmiany w każdym miejscu opisu (sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu dotyczących wiedzy i doświadczenia) wielkości powierzchni
użytkowej z 15.000 m
2
na 10.200 m
2
{pkt 5.4 SIWZ, pkt III.2.1 ust 4 ogłoszenia,
załącznik nr 5 do części I SIWZ – IDW}.
2. Zmiany w każdym miejscu opisu (sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu dotyczących potencjału kadrowego) wielkości powierzchni
użytkowej z 15.000 m
2
na 10.200 m
2
{pkt 5.5 SIWZ, pkt III.2.3 ogłoszenia}.
3. Poprawienia {w pkt 3.3 lit b) SIWZ oraz w pkt II. 1.5 lit b ogłoszenia o zamówieniu}
nieprawidłowej wielkości powierzchni użytkowej budynku z 18.985,29 m
2
na 10.188,66
m
2
.
4. Zmiany w opisie sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących sytuacji ekonomicznej i finansowej z wielkości nie
mniejszej niż 100.000.000 zł (słownie: sto milionów złotych) na. wielkość nie mniejszej
niż 35.000.000 zł (słownie: trzydzieści pięć milionów złotych) {pkt 5.6 lit c) SIWZ, pkt
III.2.2) pkt 4 lit c ogłoszenia}.
Sygn. akt KIO 2194/14
5. Wykreślenia wyrażenia w brzmieniu: największej w treści warunku dotyczącego sytuacji
ekonomicznej i finansowej {pkt 5.6 lit d) SIWZ, pkt III.2.2) pkt 4 lit d ogłoszenia}.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał okoliczności faktyczne i prawne
na poparcie wniesionego odwołania.
Zamawiający w piśmie z 24 października 2014 r. oświadczył, że 23 października
2014 r. przesłał drogą elektroniczną pozostałym ujawnionym wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu kopię odwołania, która została również zamieszczona na stronie
internetowej Zamawiającego.
27 października 2014 r. wpłynęło do Prezesa Izby – w formie pisemnej – zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przez Warbud S.A.
z siedzibą w Warszawie.
Zgłaszający przystąpienie wniósł o oddalenie odwołania.
30 października 2014 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie {pismo z tej daty},
w której Zamawiający oświadczył, że po przeanalizowaniu zarzutów, wnosi o oddalenie
odwołania.
Zamawiający szczegółowo odniósł się do poszczególnych zarzutów, a także
poinformował o wprowadzonych zmianach do ogłoszenia o zamówieniu i s.i.w.z., które
jednak nie czynią zadość żądaniom odwołania, a są wynikiem analizy Zamawiającego
{zmiany ogłoszenia i s.i.w.z. zostały załączone do odpowiedzi na odwołanie}.
31 października 2014 r. wpłynęło do Prezesa Izby pismo, w którym Odwołujący
oświadczył, że wycofuje odwołanie wniesione 21 października 2014 r. w postępowaniu
o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Zarówno odwołanie, jak i wycofanie odwołania zostały podpisane przez pełnomocnika
działającego w ramach umocowania wynikającego z załączonego do odwołania
pełnomocnictwa z 17 października 2014 r., które z kolei zostało podpisane przez członka
zarządu, upoważnionego – zgodnie z informacją odpowiadającą odpisowi aktualnemu
z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dla nr KRS 00000177257
z 20 października 2014 r. – do samodzielnej reprezentacji Spółki Nickiel.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
Sygn. akt KIO 2194/14
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.
Odwołujący skutecznie wycofał wniesione odwołanie.
Z tego względu – działając na podstawie art. 187 ust. 8 w zw. z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280, z późn. zm.) oraz art.
192 ust. 1 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron i Przystępującego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – Przedsiębiorstwa Techniczno-Budowlanego NICKEL sp. z o.o.
z siedzibą w Jelonku koło Poznania kwoty 18000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2194/14
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Izba Skarbowa w Poznaniu – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych {tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.; zwanej dalej również
„ustawą pzp” lub „pzp”}, postępowanie o udzielenie zamówienia na roboty budowlane pn.
Budowa Zespołu Jednostek Skarbowych w Poznaniu przy ul. Dolna Wilda / Chłapowskiego
(nr postępowania SO-II/251-0006/14/SO-II). Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 11 października 2014 r. pod nr
2014/S_196-345762. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 13 października 2014 r. Zamawiający
zamieścił ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej
stronie internetowej, na której udostępnił również specyfikację istotnych warunków
zamówienia {zwaną również dalej w skrócie „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
21 października 2014 r. Odwołujący – Przedsiębiorstwo Techniczno-Budowlane
NICKEL sp. z o.o. z siedzibą w Jelonku koło Poznania {spółka zwana również dalej w skrócie
„Nickel”} – wniósł w formie pisemnej {pismo z 20 października 2014 r.} do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej (zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu)
odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień SIWZ.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 4 zw.
z art. 22 ust. 1 pkt 2 - 4 ustawy pzp, tj. naruszenie zasady proporcjonalności warunków
udziału w postępowaniu oraz zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji, polegające na:
1. Wprowadzeniu (w opisie sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących wiedzy i doświadczenia) wymogu wykazania się przez
wykonawców realizacją dwóch robót budowlanych, polegających na budowie;
rozbudowie lub przebudowie budynku użyteczności publicznej, w tym: a) przynajmniej
jedną, obejmującą wykonanie robót budowlanych w branży konstrukcyjnej, budowlanej,
sanitarnej, elektrycznej AKPiA, teletechnicznej dla obiektu budowlanego, którego
powierzchnia użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub przebudowywanej przez
wykonawcę części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
; b) przynajmniej jedną,
obejmującą projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót
budowlanych w branży konstrukcyjnej, budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, AKPiA,
teletechnicznej dla obiektu budowlanego, którego powierzchnia użytkowa budowanej,
rozbudowywanej lub przebudowywanej przez wykonawcę części budynku wynosiła
Sygn. akt KIO 2194/14
minimum 15.000 m
2
.
{pkt 5.4 SIWZ, pkt III..2.1 ust 4 ogłoszenia, załącznik nr 5 do części I SIWZ –IDW}
2. Wprowadzenia (w opisie sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących potencjału kadrowego) wymogu dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia, w tym osobami do pełnienia następujących funkcji:
(1) Przedstawiciel Wykonawcy – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) min. 10-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji
Przedstawiciela Wykonawcy, Dyrektora Kontraktu lub na stanowisku równorzędnym,
w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej projektowanie budowlane i/lub
wykonawcze oraz wykonanie robót budowlanych w branży konstrukcyjnej, budowlanej,
sanitarnej, elektrycznej, AKPiA, teletechnicznej dla obiektu kubaturowego, którego
powierzchnia użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub -przebudowywanej części
budynku wynosiła minimum15.000 m
2,
Pod pojęciem „Przedstawiciel wykonawcy" należy
rozumieć osobę zgodnie z postanowieniami FIDIC. Za stanowisko równorzędne uznane
zostanie stanowisko: kierownika projektu, dyrektora budowy, dyrektora kontraktu oraz
każdą inną podobną funkcję; pełnioną przez osobę posiadającą pełną odpowiedzialność
za realizację danej budowy, prawo do reprezentacji Wykonawcy wobec Zamawiającego
i stron trzecich w sprawach związanych z budową.
(2) Kierownik Budowy – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe techniczne,
b) uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej bez ograniczeń, c) min. 10-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu
funkcji Kierownika Budowy, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej
projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót budowlanych
w branży konstrukcyjnej, budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, AKPiA, teletechnicznej dla
obiektu kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub
przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
,
(3) Kierownik Robót Budowlanych -min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b)uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe
w pełnieniu funkcji Kierownika Robót lub Kierownika Budowy, w tym w realizacji
przynajmniej jednej roboty obejmującej wykonanie robót budowlanych w branży
budowlanej, dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia użytkowa budowanej,
rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
(4) Kierownik Robót Elektrycznych – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
Sygn. akt KIO 2194/14
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych
i elektroenergetycznych bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe
w pełnieniu funkcji Kierownika Robót lub Kierownika Budowy, w tym w realizacji
przynajmniej jednej roboty obejmującej wykonanie robót budowlanych w branży
elektrycznej dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia użytkowa budowanej,
rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
(5) Kierownik Robót Sanitarnych – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b)
uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń, c) min. 5-letnie
doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Kierownika Robót lub Kierownika Budowy,
w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej wykonanie robót budowlanych
w branży sanitarnej dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia użytkowa
budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum
15.000 m
2
.
(6) Kierownik Robót Telekomunikacyjnych – min 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie
wyższe techniczne, b) uprawnienia budowlane do kierowania i nadzorowania robót
w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U.1994 Nr 89 poz.414
z późn. zm.) w zakresie telekomunikacji lub uprawnienia do sprawowania samodzielnej
funkcji na podstawie odrębnych przepisów prawa w specjalności telekomunikacyjnej bez
ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Kierownika
Robót lub Kierownika Budowy, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej
wykonanie robót budowlanych w branży teletechnicznej dla obiektu kubaturowego,
którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej
części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
,
(...)
(10) Projektant Koordynator – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej
bez ograniczeń lub konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń, c) min. 5-letnie
doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Projektanta Koordynatora lub
na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej usługi obejmującej
projektowanie budowlane i/lub wykonawcze w branży architektonicznej lub
konstrukcyjno-budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, AKPiA, teletechnicznej dla obiektu
kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub
przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
Sygn. akt KIO 2194/14
(11) Projektant Branży Elektrycznej – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie
wyższe techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych
bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji
Projektanta Branży Elektrycznej lub na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji
przynajmniej jednej usługi obejmującej projektowanie budowlane i/lub wykonawcze
w branży elektrycznej dla obiektu kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa
budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła minimum
15.000 m
2
.
(12) Projektant Branży Sanitarnej – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, wodociągowych
i kanalizacyjnych bez ograniczeń, c) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu
funkcji Projektanta Branży Sanitarnej lub na stanowisku równorzędnym, w tym
w realizacji przynajmniej jednej usługi obejmującej projektowanie budowlane i/lub
wykonawcze w branży sanitarnej dla obiektu kubaturowego. którego powierzchnia
użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła
minimum 15.000 m
2
.
(13) Projektant Branży Telekomunikacyjnej – min. 1 osoba posiadająca: a)
wykształcenie wyższe techniczne, b) uprawnienia budowlane do projektowania
w specjalności telekomunikacyjnej przewodowej, c) min. 5-letnie doświadczenie
zawodowe w pełnieniu funkcji Projektanta Branży Telekomunikacyjnej lub na stanowisku
równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej usługi obejmującej projektowanie
budowlane i/lub wykonawcze w branży telekomunikacyjnej dla obiektu kubaturowego,
którego powierzchnia użytkowa budowanej. rozbudowywanej lub przebudowywanej
części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
(14) Specjalista ds. AKPiA – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe
techniczne, b) min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Specjalisty ds.
AKPiA lub na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty
obejmującej projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót
budowlanych w branży AKPiA dla obiektu kubaturowego, którego powierzchnia
użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub przebudowywanej części budynku wynosiła
minimum 15.000 m
2
.
(15) Specjalista ds. rozliczeń – min. 1 osoba posiadająca: a) wykształcenie wyższe, b)
min. 5-letnie doświadczenie zawodowe w pełnieniu funkcji Specjalisty ds. rozliczeń lub
Sygn. akt KIO 2194/14
na stanowisku równorzędnym, w tym w realizacji przynajmniej jednej roboty obejmującej
projektowanie budowlane i/lub wykonawcze oraz wykonanie robót budowlanych dla
obiektu kubaturowego. którego powierzchnia użytkowa budowanej, rozbudowywanej lub
przebudowywanej części budynku wynosiła minimum 15.000 m
2
.
{pkt 5.5 SIWZ, pkt III.2.3 ogłoszenia}
3. Wskazaniu nieprawidłowej wielkości powierzchni użytkowej budynku w wysokości
18.985,29 m
2
(pkt 3.3 lit b) SIWZ, pkt II. 1.5 lit b ogłoszenia o zamówieniu),
4. Wprowadzeniu warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej: ,c) wykaże, że
za ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – za ten
okres, osiągnął średnioroczne przychody ze sprzedaży, w wysokości nie mniejszej niż
100.000.000 zł (słownie: sto milionów złotych).
{pkt 5.6 lit c) SIWZ, pkt III.2.2) pkt 4 lit c ogłoszenia}
5. Wprowadzeniu warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej: W przypadku
wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia, warunek dotyczący wskaźnika
płynności finansowej odnosi się do wykonawcy, który wykazuje średnioroczny przychód
ze sprzedaży w największej części składającej sie na spełnienie warunku, o którym
mowa w pkt c) powyżej.
{pkt 5.6 lit d) SIWZ, pkt m.2.2) pkt 4 lit d ogłoszenia}
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Zamawiającemu:
1. Zmiany w każdym miejscu opisu (sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu dotyczących wiedzy i doświadczenia) wielkości powierzchni
użytkowej z 15.000 m
2
na 10.200 m
2
{pkt 5.4 SIWZ, pkt III.2.1 ust 4 ogłoszenia,
załącznik nr 5 do części I SIWZ – IDW}.
2. Zmiany w każdym miejscu opisu (sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu dotyczących potencjału kadrowego) wielkości powierzchni
użytkowej z 15.000 m
2
na 10.200 m
2
{pkt 5.5 SIWZ, pkt III.2.3 ogłoszenia}.
3. Poprawienia {w pkt 3.3 lit b) SIWZ oraz w pkt II. 1.5 lit b ogłoszenia o zamówieniu}
nieprawidłowej wielkości powierzchni użytkowej budynku z 18.985,29 m
2
na 10.188,66
m
2
.
4. Zmiany w opisie sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu dotyczących sytuacji ekonomicznej i finansowej z wielkości nie
mniejszej niż 100.000.000 zł (słownie: sto milionów złotych) na. wielkość nie mniejszej
niż 35.000.000 zł (słownie: trzydzieści pięć milionów złotych) {pkt 5.6 lit c) SIWZ, pkt
III.2.2) pkt 4 lit c ogłoszenia}.
Sygn. akt KIO 2194/14
5. Wykreślenia wyrażenia w brzmieniu: największej w treści warunku dotyczącego sytuacji
ekonomicznej i finansowej {pkt 5.6 lit d) SIWZ, pkt III.2.2) pkt 4 lit d ogłoszenia}.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał okoliczności faktyczne i prawne
na poparcie wniesionego odwołania.
Zamawiający w piśmie z 24 października 2014 r. oświadczył, że 23 października
2014 r. przesłał drogą elektroniczną pozostałym ujawnionym wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu kopię odwołania, która została również zamieszczona na stronie
internetowej Zamawiającego.
27 października 2014 r. wpłynęło do Prezesa Izby – w formie pisemnej – zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przez Warbud S.A.
z siedzibą w Warszawie.
Zgłaszający przystąpienie wniósł o oddalenie odwołania.
30 października 2014 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie {pismo z tej daty},
w której Zamawiający oświadczył, że po przeanalizowaniu zarzutów, wnosi o oddalenie
odwołania.
Zamawiający szczegółowo odniósł się do poszczególnych zarzutów, a także
poinformował o wprowadzonych zmianach do ogłoszenia o zamówieniu i s.i.w.z., które
jednak nie czynią zadość żądaniom odwołania, a są wynikiem analizy Zamawiającego
{zmiany ogłoszenia i s.i.w.z. zostały załączone do odpowiedzi na odwołanie}.
31 października 2014 r. wpłynęło do Prezesa Izby pismo, w którym Odwołujący
oświadczył, że wycofuje odwołanie wniesione 21 października 2014 r. w postępowaniu
o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Zarówno odwołanie, jak i wycofanie odwołania zostały podpisane przez pełnomocnika
działającego w ramach umocowania wynikającego z załączonego do odwołania
pełnomocnictwa z 17 października 2014 r., które z kolei zostało podpisane przez członka
zarządu, upoważnionego – zgodnie z informacją odpowiadającą odpisowi aktualnemu
z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dla nr KRS 00000177257
z 20 października 2014 r. – do samodzielnej reprezentacji Spółki Nickiel.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
Sygn. akt KIO 2194/14
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.
Odwołujący skutecznie wycofał wniesione odwołanie.
Z tego względu – działając na podstawie art. 187 ust. 8 w zw. z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280, z późn. zm.) oraz art.
192 ust. 1 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron i Przystępującego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 273/15 z dnia 2015-02-27
- Sygn. akt KIO 267/15 z dnia 2015-02-27