eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014Sygn. akt: KIO 2623/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-12-22
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 2623/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski Protokolant: Łukasz Listkiewicz

wobec cofnięcia w dniu 19 grudnia 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 grudnia 2014 r.
przez wykonawcę: ITERNITY sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zakup systemu DWDM
(nr postępowania TZ/271/82/14)
prowadzonym przez zamawiającego: Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą
w Warszawie

przy udziale wykonawców zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego:
A.
„TRECOM sp. z o.o.” S.K.A. z siedzib
ą w Warszawie
B.
DIMENSION DATA POLSKA sp. z o.o. z siedzib
ą w Warszawie

postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – ITERNITY sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 13500 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodnicz
ący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2623/14


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.;
zwanej dalej również „ustawą pzp” lub „pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia
na dostawy pn. Zakup systemu DWDM (nr postępowania TZ/271/82/14). Ogłoszenie
o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 18 października 2014 r. pod nr 2014/S_201-354586. Wartość przedmiotowego
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy pzp.

11 grudnia 2014 r. Odwołujący: ITERNITY sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniósł,
w formie pisemnej {pismo datowane na 11 grudnia 2014 r.}, odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej {zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu}
od czynności Zamawiającego polegającej na zmianie postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia {zwanej również dalej w skrócie „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 29 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. – przez zaniechanie sporządzenia postanowień SIWZ
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych
i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące
mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Art. 29 ust. 2 – przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą
konkurencję.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany postanowień SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania.
Odwołujący sprecyzował powyższe zarzuty przez podanie w uzasadnieniu
następujących okoliczności prawnych i faktycznych.
Odwołujący podał, że w załączniku nr 1 do SIWZ – Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia Zamawiający, w części pn. Wymagania dotyczące systemu DWDM, dodał pkt
52 w brzmieniu: Urządzenie musi zapewniać szyfrowanie wszystkich przesyłanych sygnałów
podł
ączonych po stronie abonenckiej przed wysłaniem ich w światłowód. Zamawiający
uczynił to 1 grudnia 2014 r., w zw. z pytaniem nr 15 jednego z wykonawców, który w treści
pytania zawarł sugestię takiego brzmienia postanowienia SIWZ. Uprzednio Zamawiający nie
przewidywał obowiązku szyfrowania wszystkich przesłanych sygnałów podłączonych
po stronie abonenckiej.
Odwołujący podniósł, że co do zasady, dostarczane urządzenia zapewniają wyłącznie
Sygn. akt KIO 2623/14

szyfrowanie danych (w celu zapewnienia ich poufności), a nie wszystkich sygnałów, co nie
znajduje uzasadnienia merytorycznego.
Odwołujący powołał się na to, że Komisja Nadzoru Finansowego w rekomendacji D
ze stycznia 2013 r., dotyczącej zarządzania obszarami technologii informacyjnej
i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach, w rekomendacji 10,
dotyczącej współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług, w pkt. 10.6 (punktor pierwszy)
zawarła obowiązek szyfrowania danych w celu zapewnienia poufności tych danych, a nie
wszystkich sygnałów.
Odwołujący dodał, że sygnałami mogą być połączenia poprzez protokół typu ISC-3,
który służy do synchronizacji czasowej serwerów, a w sygnałach tych nie są przesyłaneżadne dane, którym należy zapewnić poufność.
Odwołujący wskazał na treść dokumentacji technicznej firmy IBM dotyczącą
systemów mainframe, gdzie zamieszczono informacje odnośnie sposobu użycia połączeń
typu ISC-3 w systemach odległych, rozproszonych centrów danych: ServerTime Protocol
(STP), ma na celu zapewnienie mo
żliwości zarządzania synchronizacja czasu dla wielu
serwerów oraz CFs bez konieczno
ści posiadania zegara IBM sysplex. STP zapewnia
korzy
ści funkcjonalne i ekonomiczne w porównaniu do zegara IBM sysplex. (...) STP jest
protokołem w ramach którego informacje STP s
ą przesyłane poprzez połączenia typu ISC-3
oraz PSIFB. Protokoły ISC-3 i PSIFB s
ą połączeniami które mogą przesyłać komunikaty
synchronizacji czasu STP mi
ędzy dwoma centrami danych na platformie DWDM.
Ponadto analiza dostępnych danych dotyczących oferowanych na rynku urządzeń
zapewniających wykonanie zamówienia, produkowanych przez głównych liderów branży,
przywiodła Odwołującego do wniosku, że o ile zapewniają szyfrowanie danych, o tyle nie
zapewniają szyfrowania sygnałów, takich jak protokół ISC-3, służących do synchronizacji
czasowej.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający winien uwzględniać uwarunkowania rynkowe
i dopuszczać szyfrowanie danych w celu zachowania poufności, a nie wymagać szyfrowania
wszystkich sygnałów, również takich, które nie zawierają danych, gdyż w przeciwnym razie
dochodzi do naruszenia art. 29 ust. 1 pzp, z uwagi na nie uwzględnienie powyższych
okoliczności faktycznych. W myśl art. 29 ust. 1 pzp przedmiot zamówienia opisuje się
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty.
Zdaniem Odwołującego powyższa kwestia budzi zastrzeżenia również u innych
podmiotów, pewnie były składane pytania do Zamawiającego, jednak Zamawiający
pozostawił je bez odpowiedzi z uwagi na upływ ustawowego terminu na udzielenie
Sygn. akt KIO 2623/14

odpowiedzi przez Zamawiającego.
Odwołujący podniósł również, że art. 29 ust. 2 pzp to zakaz opisywania przedmiotu
zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Zaś podstawowym
obowiązkiem Zamawiającego jest zapewnienie poszanowania uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, co znajduje odzwierciedlenie w art. 7 ust. 1 pzp.
Odwołujący podkreślił, że wystarczy uprawdopodobnienie przez niego utrudnienia
uczciwej konkurencji, albowiem ciężar dowodu udowodnienia uczciwej konkurencji spoczywa
na Zamawiającym {wyrok Izby z 17 czerwca 2011 r., sygn. akt KIO 1164/11}.
Odwołujący przytoczył za wyrokiem Izby z 5 maja 2014 r. (sygn. akt KIO 765/14):
Opis przedmiotu zamówienia powinien umożliwiać wykonawcom jednakowy dostęp do
zamówienia i nie mo
że powodować nieuzasadnionych przeszkód w otwarciu zamówień
publicznych na konkurencj
ę. Naruszenie zasady uczciwej konkurencji określonej w ustawie
z uwagi na niewła
ściwe opisanie przedmiotu zamówienia zachodzi, między Innymi w sytuacji,
gdy Zamawiaj
ący opisze przedmiot zamówienia przez zbytnie dookreślenie przedmiotu
powoduj
ące, bez uzasadnienia, wskazanie na konkretny produkt. Naruszenie to polega
równie
ż na dookreśleniu opisu przedmiotu zamówienia w taki sposób, który nie znajduje
uzasadnienia ani w technicznym ani w funkcjonalny uregulowaniu potrzeb Zamawiaj
ącego.
Odwołujący zarzucił, że zmiana treści SIWZ znacząco ograniczyła konkurencję, gdyż
wymaga się szyfrowania wszystkich sygnałów, a nie szyfrowania danych, z wyłączeniem
szyfrowania sygnałów z zastosowaniem protokołu ICS-3 służącego do synchronizacji
czasowej.
Odwołujący dodał, że ww. rekomendacja D w zakresie szyfrowania dotyczy
przetwarzania danych przez podmioty trzecie, a takiej sytuacji w tym wypadku nie będzie,
gdyż system DWDM będzie obsługiwał Zamawiający.
Zdaniem Odwołującego jeżeli jednak nadmiarowo Zamawiający pragnie szyfrować
wszelkie informacje, powinien ograniczyć się przynajmniej do informacji rzeczywiście wysoce
poufnych, wymagających tak daleko posuniętej ochrony.
Wobec tego w ocenie Odwołującego Zamawiający powinien bądź zrezygnować
z szyfrowania, które na ma specjalnego uzasadnienia przy transmisji w systemach DWDM,
bądź faktycznie ograniczyć szyfrowanie do części interfejsów transmitujących dane
specjalnego znaczenia, z pewnością z wyłączeniem interfejsu ISC-3.
Odwołujący podsumował, że treść pkt 52 powinna być wykreślona lub mieć
następujące brzmienie: Urządzenie powinno zapewniać szyfrowanie danych o wysokim
stopniu poufno
ści wpisywanych po stronie abonenckiej, a następnie transmitowanych
w
światłowód w wybranych przez Zamawiającego 50% dostępnych interfejsów
z wył
ączeniem protokołu ISC-3.
Sygn. akt KIO 2623/14

11 grudnia 2014 r. Zamawiający zamieścił kopię odwołania na swojej stronie
internetowej.
12 grudnia 2014 r. TRECOM sp. z o.o.” S.K.A. z siedzibą w Warszawie zgłosiła, w
formie pisemnej, przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
15 grudnia 2014 r. DIMENSION DATA POLSKA sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłosiła, w formie pisemnej, przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.

Wobec dokonania obu zgłoszeń w odpowiedniej formie, z zachowaniem 3-dniowego
terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania – a więc zgodnie
z art. 185 ust. 2 pzp – Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności
któregokolwiek z przystąpień, co do których nie zgłoszono również opozycji.

19 grudnia 2014 r. do Izby wpłynęło pismo Odwołującego z 18 grudnia 2014 r.,
w którym oświadczył, że na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy pzp cofa odwołanie z 11
grudnia 2014 r. wniesione w postępowaniu o nr TZ/271/82/14.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.

Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.

Odwołujący skorzystał z powyższego uprawnienia i skutecznie wycofał uprzednio
wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem rozprawy w tej sprawie odwoławczej.

Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze
na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron i Przystępującego.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
Sygn. akt KIO 2623/14

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).



Przewodnicz
ący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie