eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 10/15, KIO 16/15, KIO 22/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-01-23
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 10/15
KIO 16/15
KIO 22/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Członkowie: Małgorzata Stręciwilk, Robert Skrzeszewski Protokolant: Paweł Puchalski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2015 r. w Warszawie odwołań wniesionych
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 stycznia 2015 r. przez:
A. wykonawcę:
DCMed sp. z o.o. we Wrocławiu (53-609), ul. Wagonowa 10 (sygn.
akt KIO 10/15),

B. wykonawcę:
COMP S.A. w Warszawie (02-230), ul. Jutrzenki 116 (sygn. akt
KIO 16/15),

C. wykonawcę:
Xcomp spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
w Szczecinie (71-010), ul. Białowieska 6b (sygn. akt KIO 22/15),

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola-
Śródmieście w Warszawie (01-445), ul. Ciołka 11

przy udziale wykonawcy:
DCMed sp. z o.o. we Wrocławiu zgłaszającego swoje
przystąpienia do postępowań odwoławczych o sygn. akt:
KIO 16/15 oraz KIO 22/15
po stronie zamawiającego,



orzeka:

1.
oddala każde z rozpoznanych odwołań,
2.
kosztami postępowania
A. w sprawie o sygn. akt:
KIO 10/15 obciążą wykonawcę: DCMed sp. z o.o.
we Wrocławiu,

B. w sprawie o sygn. akt:
KIO 16/15 obciążą wykonawcę: COMP S.A. w Warszawie,

C.
w sprawie o sygn. akt: KIO 22/15 obciążą wykonawcę: Xcomp spółka
z ograniczon
ą odpowiedzialnością sp. k. w Szczecinie,
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę:
A.
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez wykonawcę:
DCMed sp. z o.o. we Wrocławiu tytułem wpisu od odwołania
w sprawie o sygn. akt:
KIO 10/15,
B.
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez wykonawcę:
COMP S.A. w Warszawie tytułem wpisu od odwołania w sprawie
o sygn. akt:
KIO 16/15,
C.
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez wykonawcę:
Xcomp spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
w Szczecinie
tytułem wpisu od odwołania w sprawie o sygn. akt: KIO 22/15,
2.2. zasądza:
A. w sprawie o sygn. akt:
KIO 10/15 od wykonawcy: DCMed sp. z o.o. we Wrocławiu
na rzecz zamawiającego:
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej Warszawa Wola-
Śródmieście w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) obejmującą koszty
wynagrodzenia pełnomocnika,
B. w sprawie o sygn. akt:
KIO 16/15 od wykonawcy: COMP S.A. w Warszawie na rzecz
zamawiającego:
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Warszawa Wola-
Śródmieście w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) obejmującą koszty wynagrodzenia
pełnomocnika,
C. w sprawie o sygn. akt:
KIO 22/15 od wykonawcy: Xcomp spółka z ograniczoną
odpowiedzialno
ścią sp. k. w Szczecinie na rzecz zamawiającego: Samodzielnego
Publicznego
Zakładu
Opieki
Zdrowotnej
Warszawa
Wola-
Śródmieście
w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) obejmującą koszty wynagrodzenia pełnomocnika,

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.), na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.

Przewodnicz
ący: ……………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………


Sygn. akt:
KIO 10/15 KIO 16/15 KIO 22/15


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „„Dostawa, instalacja i wdrożenie oprogramowania elektronicznej
dokumentacji medycznej dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Warszawa Wola -
Śródmieście realizowanego w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 – 2013 (RPO WM) Działanie 2.2

«Kompleksowa informatyzacja Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Warszawa
Wola
-Śródmieście
poprzez
rozwój
e-usług»"
zostało
wszczęte
przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola-Śródmieście
w Warszawie, zwany dalej Zamawiającym. Ustalona przez Zamawiającego wartość
zamówienia przekraczała kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 907 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2014/S 154-276454)
w dniu 13 sierpnia 2014 r.
W dniu 2 stycznia 2015 r. odwołania w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego
wnieśli:
A. wykonawca: DCMed sp. z o.o. we Wrocławiu w sprawie KIO 10/15,
B. wykonawca: COMP S.A. w Warszawie w sprawie KIO 16/15,
C. wykonawca: Xcomp spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. w Szczecinie
w sprawie akt KIO 22/15.
Odwołanie w sprawie KIO 10/15 zostało wniesione wobec czynności odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego – DCMed. Zdaniem Odwołującego Zamawiający
bezpodstawnie uznał, że przedstawiona przez niego próbka nie odpowiada wymaganiom
minimalnym opisanym w SIWZ (pkt 66 protokołu przeprowadzenia testów). Twierdził on,
iż przedstawił próbkę identyczną z tą, którą złożył Kamsoft S.A., przy czym podnosił,że oferta tego właśnie wykonawcy nie została przez Zamawiającego odrzucona. Przyznał,że w toku prezentacji nie zostało wykazane, aby możliwa była kontrola rejestracji na chwilę
rejestracji świadczenia. Twierdził przy tym, że, z uwagi na brak precyzji w opisie tego
wymagania (pkt 66 protokołu przeprowadzenia testów), możliwym było przyjęcie
za odpowiadające mu takiego rozwiązania, w którym kontrola rejestracji dokonywana jest

ex post, czyli po fakcie rejestracji. Spełnianie tak rozumianego wymogu, zdaniem
Odwołującego, miało potwierdzać spełnianie wymagania opisanego w pkt 60 protokołu,
tzn. przez zapewnienie modułu własnych raportów za pomocą zapytań SQL. Kierując się tym
przekonaniem Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2),
art. 87 ust. 1, art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.
Mając na uwadze sformułowane przez siebie zarzuty Odwołujący w sprawie KIO 10/15
wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,

powtórzenia czynności badania i oceny ofert z ewentualnym wezwaniem Odwołującego
do zło
żenia wyjaśnień, co do treści oferty lub ewentualnie z powtórzeniem czynności
przeprowadzenia testów oprogramowania oferowanego w ramach post
ępowania (testy
próbki oprogramowania zainstalowanej na zło
żonym wraz z ofertą komputerze
przeno
śnym);

niepodejmowania decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego,

wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu.
Odwołanie w sprawie KIO 16/15 zostało wniesione wobec czynności odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego – COMP. Zarzucał on Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust 1 pkt 2 pzp poprzez odrzucenie ofert Odwołującego pomimo braku
przesłanek do dokonania takiej czynno
ści,
2) art. 26 ust 3 pzp poprzez zaniechanie wezwania Odwołuj
ącego do uzupełnienia próbki
oprogramowania zainstalowanej na komputerze przeno
śnym zgodnie z pkt X.8 SIWZ,
3) art. 91 ust 1 pzp w zw. z art. 2 pkt 5 pzp poprzez uznanie, że oferta Odwołującego
nie jest ofert
ą najkorzystniejszą”.
Zdaniem Odwołującego Zamawiający bezpodstawnie uznał, że fakt niepotwierdzenia
przez złożoną przez niego próbkę funkcjonalności opisanej w pkt 61 protokołu
przeprowadzenia testów ocenić należy jako brak stanowiący podstawę do odrzucenia
złożonej przez niego oferty. Tymczasem, w jego ocenie, Zamawiający winien uznać tenże
fakt za błąd, który w świetle procedury opisanej w załączniku nr 10 do SIWZ mógł być
usunięty w czasie przeznaczonym na dokonanie prezentacji próbki. Twierdził również,że nawet gdyby przyjąć, że ocenia Zamawiającego była nieprawidłowa, winien on wezwać
Odwołującego do uzupełnienia próbki w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Mając na uwadze sformułowane przez siebie zarzuty Odwołujący w sprawie KIO 16/15
wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia złożonej przez Odwołującego oferty oraz wyboru oferty najkorzystniejszej,

a następnie dokonania ponownego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Odwołanie w sprawie KIO 22/15 zostało wniesione wobec czynności wykluczenia
Odwołującego – Xcomp – z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Odwołujący
zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1) „przepisu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust 1 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie
Wykonawców uczestnicz
ących w postępowaniu przejawiające się w dokonaniu wyboru
oferty najkorzystniejszej z naruszeniem przepisów ustawy Pzp, poprzez wybranie
jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy, którego oferta nie uzyskuje najwi
ększej liczby
punktów w kryterium oceny ofert, a tak
że w związku z naruszeniem przepisów
wskazanych poni
żej;
2) przepisu art. 24 ust. 2 pkt 2, a w zwi
ązku z tym - przepisu art. 24 ust. 4 ustawy Pzp
(bł
ędne wskazanie przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp)
poprzez zastosowanie niniejszych przepisów w wyniku czego odrzucono ofert
ę
Odwołuj
ącego w sytuacji, gdy Zamawiający nie miał ku teamu podstaw i w związku
z tym dopu
ścił się naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 ustawy Pzp”.
Zdaniem Odwołującego Zamawiający bezpodstawnie wykluczył go z udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia. Twierdził on, że z uwagi na kolejno dokonywane przedłużenia
terminu ważności wadium, jego oferta była tym wadium zabezpieczona przez cały okres
prowadzenia przez Zamawiającego postępowania. W jego ocenie, to że pierwotny termin
ważności złożonej przez niego gwarancji wadialnej kończył się przed upływem pierwotnego
terminu związania ofertą, nie mogło stanowić podstawy dla przesądzenia, że nie wniósł on
wadium. Stał on na stanowisku, że przepisy ustawy Pzp nie dozwalały Zamawiającemu
na wykluczenie go z udziału w postępowaniu, odnoszą się one bowiem jedynie do materii
wnoszenia nowego wadium na przedłużony terminy związania ofertą – a takie przedstawił on
w dniu 12 grudnia 2014 r. Istotnym dla niego było to, że spełnił cel w jakim wadium
jest wnoszone, tj. zabezpieczył Zamawiającemu możliwość faktycznego skorzystania
z tej instytucji.
Mając na uwadze sformułowane przez siebie zarzuty Odwołujący w sprawie KIO 22/15
wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej oraz wykluczenia go z udziału w postępowaniu, a następnie
dokonania ponownego badania i oceny ofert oraz wyboru jako najkorzystniejszej oferty
Odwołującego.

Na mocy zarządzenia Prezesa Izby z dnia 12 stycznia 2015 r. powołane sprawy zostały
rozpoznane łącznie.
Zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego
w sprawie KIO 10/15 oraz KIO 16/15 doręczył Xcomp. Przeciw tym przystąpieniom opozycję
zgłosił Zamawiający (w odniesieniu do zgłoszenia w sprawie KIO 10/15 oraz KIO 16/15) oraz
Odwołujący – DCMed (w odniesieniu do zgłoszenia w sprawie KIO 10/15). Podnosili oni,
iż Xcomp nie posiada interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Odwołującego
w każdej ze spraw, albowiem ich oddalenie, czy też przeciwnie – uwzględnienie,
w żaden sposób nie wpłynie na jego sytuację. Tak w sprawie KIO 10/15, jak i w sprawie
KIO 16/15, Odwołujący kwestionowali bowiem odrzucenie złożonych przez nich ofert,
tymczasem Xcomp został wykluczony z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
stąd brak było podstaw, aby uznać, jak chciał tego ten właśnie wykonawca, że uwzględnienie
odwołań w powołanych sprawach zwiększy jego szansę na realizację zamówienia. Mając to
na uwadze Izba uznała, że zostało w sposób wystarczający uprawdopodobnione, że Xcomp
nie ma interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystąpił
(Odwołujących w sprawie KIO 10/15 i KIO 16/15) i kierując się tym przekonaniem
uwzględniła zgłoszenie opozycję. Tym samym Xcomp nie uzyskał statusu uczestnika
postępowania w sprawach KIO 10/15 i KIO 16/15.
Zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
w sprawie KIO 16/15 oraz KIO 22/15 doręczył DCMed. Skuteczność tych zgłoszeń nie była
kwestionowana, nie wniesiono wobec nich opozycji. Izba uznała, że powołany wykonawca
uzyskał status uczestnika postępowania odwoławczego w każdej ze spraw, tak w sprawie
KIO 16/15, jak i KIO 22/15.
Izby wykluczyła w odniesieniu do każdego z rozpoznawanych odwołań to, aby wypełniona
została którakolwiek z przesłanek odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189
ust. 2 ustawy Pzp, w szczególności w art. 189 ust. 2 pkt 2) i 3) w odniesieniu do odwołań w
sprawie KIO 10/15 i KIO 16/15, o co wnosił Zamawiający. Przepis art. 180. 1 ustawy Pzp
stanowi, że odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania
czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Zgodnie zaś
z art. 182 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp odwołanie wnosi się w terminie 10 dni od dnia przesłania
informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia. Jak to ustaliła
Izba, z treści każdego z rozpoznawanych odwołań wynika, że są one wniesione
wobec czynności Zamawiającego zakomunikowanych wykonawcom pismem z dnia
23 grudnia 2014 r. Każde z nich zostało wniesione w dniu 2 stycznia 2015 r., tym samym

został zachowany dziesięciodniowy termin na ich wniesienie. Stąd też brak było podstaw
do uznania, że zostały one wniesione po terminie określonym w ustawie. Na taką ocenę
nie mogło mieć wpływu to, że Zamawiający pismem z dnia 21 listopada 2014 r. przesłał
po raz pierwszy informację o wynikach postępowania, w tym o odrzuceniu ofert złożonych
przez DCMed i COMP. Zgodnie bowiem z treścią pisma z dnia 18 grudnia 2014 r. (powieloną
w tym zakresie w piśmie z dnia 23 grudnia 2014 r.), Zamawiający unieważnił wybór oferty
najkorzystniejszej, o dokonaniu którego poinformował pismem z dnia 21 listopada 2014 r.,
a także podjął decyzję o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności badania i oceny
ofert złożonych w prowadzonym przez niego postępowaniu. Mając to na uwadze, Izba
uznała, że tak wybór oferty najkorzystniejszej, jak i odrzucenie ofert, czy też wykluczenie
wykonawców, o których dokonaniu Zamawiający poinformował wykonawców pismem z dnia
23 grudnia 2014 r., były nowymi czynnościami podjętymi w prowadzonym przez niego
postępowaniu, a tym samym wykonawcom biorącym udział w tym postępowaniu
przysługiwało prawo do wniesienia wobec nich odwołania. Kierując się tym przekonaniem,
Izba uznała, że żadne z rozpoznawanych odwołań nie podlega odrzuceniu.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowań odwoławczych,
na podstawie zebranego materiału dowodowego w każdej ze spraw, z uwzględnieniem
stanowisk stron oraz uczestnika postępowań odwoławczych, skład orzekający Izby ustalił i
zważył, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu w każdej ze spraw, w świetle
przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało prawo wniesienia odwołania
w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Izba postanowiła zaliczyć w poczet materiału dowodowego w każdej ze spraw dokumenty
przekazane przez Zamawiającego na wezwanie Prezesa Izby i poświadczone za zgodność
z oryginałem, a także dokumenty złożone przez Zamawiającego w sprawie KIO 10/15 i
KIO 16/15, jak również dokumenty złożone przez Odwołującego w sprawie 10/15,
tak z odwołaniem, jak i w toku rozprawy przed Izbą.
W sprawie KIO 10/15 Izba odmówiła przeprowadzenia wnioskowanego przez Odwołującego
dowodu z zeznań świadka oraz z oględzin próbki oprogramowania przedstawionej
Zamawiającemu wraz z ofertą złożoną przez Odwołującego – w ocenie Izby,
przeprowadzenie tak wnioskowanych dowodów prowadziłoby jedynie do zwłoki
w postępowaniu.
Mając na celu ocenę zasadności zarzutów podnoszonych w każdym z odwołań, Izba ustaliła,że Zamawiający, w toku prowadzonego przez siebie postępowania, opublikował na stronie

internetowej ujednolicony tekst Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ)
uwzględniający zmiany dokonane w jej pierwotnej treści pismem z dnia 19 września 2014 r.
Zgodnie z pkt III SIWZ „przedmiotem (...) zamówienia jest dostawa oprogramowania
elektronicznej dokumentacji medycznej (zwanej dalej Oprogramowaniem EDM)
”. Wskazano
tam również, że „szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia oraz dane dotyczące
wykonania przedmiotu umowy zawarte s
ą w Załączniku nr 2 oraz Załączniku nr 7 do SIWZ.
W pkt X.8 SIWZ Zamawiający wskazał, że w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy
odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego, żąda on złożenia
wraz z ofertą próbki oprogramowania zainstalowanej na komputerze przenośnym –
zgodnie z Załącznikiem nr 10 do SIWZ. Wskazano tam również, że: „1. W Załączniku nr 2
do
SIWZ
Zamawiaj
ący
zamie
ścił
wymagania
funkcjonalne,
których
spełnienie
jest
potwierdzeniem
zgodno
ści
oferowanego
oprogramowania
z
wymaganiami
Zamawiaj
ącego. 2. Wykonawca zobowiązany jest załączyć do oferty komputer (laptop)
z przygotowan
ą próbką danych, które pozwolą poprzez praktyczną demonstrację działania
oferowanego oprogramowania potwierdzi
ć zgodność w zakresie wybranych funkcjonalności.
(...) 3. Procedur
ę i sposób prezentacji praktycznej (próbki) funkcjonalności opisano
w Zał
ączniku nr 10 do SIWZ.
Treść załącznika nr 2 do SIWZ zamknięta została w formie tabeli, w której kolejnych wersach
Zamawiający opisał poszczególne wymagania odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
Opis każdego z tych wymagań został zaliczony do jednej z dwóch kategorii i odpowiednio
do tego oznaczony literą „A” bądź „B”. Zgodnie z adnotacją pod tabelą litera „A” odnosiła się
do listy „kluczowych funkcjonalności sprawdzanych na etapie próbki, brak funkcjonalności
z listy A powoduje odrzucenie oferty jako niespełniaj
ącej wymagań”, zaś litera „B” odnosiła
się do listy „funkcjonalności niewymaganych na etapie złożenia oferty, wymagana na dzień
odbioru ko
ńcowego”.
W pkt VI.2 załącznika nr 2 do SIWZ zawarto wymóg: „Oprogramowanie EDM musi posiadać
moduł tworzenia własnych raportów poprzez zapytania SQL
” i oznaczono go literą „A”.
W pkt VI.30 załącznika nr 2 do SIWZ zawarto wymóg: „Oprogramowanie EDM powinien mieć
mo
żliwość na bieżąco podglądu stanu realizacji (na dany moment generacji) poszczególnych
umów na wykonywanie
świadczeń, w tym z NFZ, w układzie ilościowym, wartościowym i
procentowym w rozbiciu na okresy ( z dokładno
ścią do konkretnych dat).” i oznaczono go
literą „A”.

W pkt XII.9 załącznika nr 2 do SIWZ zawarto wymóg: „Oprogramowanie EDM musi
kontrolowa
ć ilość pacjentów zapisanych na sesje grupowe zgodnie z wytycznymi NFZ” i
oznaczono go literą „A”.
Zgodnie z pkt 1.1 załącznika nr 10 do SIWZ „Przedmiotem weryfikacji są funkcjonalności
kluczowe Oprogramowania EDM oferowanego przez Wykonawc
ę, których spełnienie
jest warunkiem udziału w post
ępowaniu. Sprawdzeniu podlegają jedynie te funkcjonalności,
które zostały wskazane przez Zamawiaj
ącego w Załączniku nr 2 do SIWZ w kolumnie «A».
Dalej w tym samym załączniku Zamawiający zamieścił m.in. następujące zapisy:
1.4 Próbka obejmuje przygotowane przez Wykonawcę oprogramowanie i dane
demonstracyjne (testowe) zainstalowane na sprz
ęcie Wykonawcy (przenośny komputer)
w pełni skonfigurowane i gotowe do praktycznej prezentacji (przetworzenia) pozwalaj
ącego
na wykazanie zadeklarowanych funkcjonalno
ści kluczowych. (...)
1.6 Przygotowanie Próbki w sposób uniemożliwiający zaprezentowanie wymaganych
funkcjonalno
ści kluczowych, brak wykazania wymaganych funkcjonalności kluczowych,
b
ędzie traktowane jako niezgodność oferty z SIWZ i spowoduje odrzucenie oferty
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
(...)
4.1 Każda z zaprezentowanych funkcjonalności kluczowych będzie weryfikowana
przez Komisj
ę Przetargową na zasadzie "jest-brak" (TAK/NIE). W przypadku co najmniej
jednej negatywnej weryfikacji oferta Wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89
ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp, jako niespełniaj
ąca warunków udziału w postępowaniu.
4.2 W przypadku wyst
ąpienia błędu oprogramowania lub innej przyczyny opóźniającej
(wstrzymuj
ącej) prezentację dopuszcza się wykonanie odpowiednich modyfikacji celem
usuni
ęcia błędu. Czas przerw przeznaczonych na usunięcie błędów nie wydłuża czasu
przeznaczonego na prezentacj
ę.
4.3 Przez bł
ąd Zamawiający rozumie nieprawidłowe funkcjonowanie Oprogramowania EDM
przejawiaj
ące się w niemożności wykonania określonej operacji lub utrudnieniem w jej
wykonaniu przez co nie było mo
żliwe zaprezentowanie funkcjonalności w opisanym zakresie.
4.4 Je
żeli podczas prezentacji danej funkcjonalności wystąpi błąd, który nie będzie możliwy
do naprawienia oferta Wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1
pkt. 2 ustawy Pzp.
4.5 Je
żeli Wykonawca nie stawi się w celu dokonania prezentacji Próbki w wyznaczonym
przez Zamawiaj
ącego terminie i miejscu (Zamawiający będzie oczekiwał przez okres
przeznaczony na prezentacj
ę) jego oferta zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1
pkt. 2 ustawy Pzp.


Zgodnie z pkt XV SIWZ termin związania ofertą został określony na 60 dni od upływu
ostatecznego terminu do składania ofert.
Termin składania ofert, pierwotnie wyznaczony na dzień 22 września 2014 r., został
zmieniony pismami z dnia 19 września 2014 r. – na dzień 13 października 2014 r. – oraz
z dnia 22 września 2014 r. – na dzień 15 października 2014 r.
Uwzględniając powyższe uznać należało, że sześćdziesięciodniowy termin związania ofertą
upływał w dniu 13 grudnia 2014 r.
W pkt XVI.3 SIWZ Zamawiający żądał od wykonawców wniesienia wadium, pouczając ich
przy tym, że „wadium wniesione w innej formie niż w pieniądzu musi obejmować cały okres
zwi
ązania z ofertą”.
Przed upływem terminu składania ofert wpłynęło do Zamawiającego osiem ofert,
w tym oferty złożone przez każdego z trzech Odwołujących.
Jak oświadczył Xcom w toku rozprawy przed Izbą złożył on swą ofertę Zamawiającemu
w dniu 15 października 2014 r. Złożył on wraz z ofertą, w charakterze wadium gwarancję
bankową nr CRD/G/0056263 wystawioną przez Raiffeisen Bank Polska S.A., która zgodnie
z jej treścią pozostawała ważna do dnia 12 grudnia 2014 r.
W dniu 4 listopada 2014 r. w siedzibie Zamawiającego została przeprowadzona przez COMP
prezentacja funkcjonalności kluczowych oferowanego przez niego oprogramowania. Zgodnie
z opisującym przebieg tej prezentacji protokołem, przy badaniu spełniania wymagania
opisanego w pkt VI.30 załącznika nr 2 do SIWZ (pkt 61 protokołu) stwierdzono, że „nie było
mo
żliwości sprawdzenia wykonania świadczeń w wymaganym układzie w rozbiciu
na poszczególne daty (zakres dat) z dokładno
ścią do konkretnych dat”.
W dniu 5 listopada 2014 r. w siedzibie Zamawiającego została przeprowadzona
przez DCMed prezentacja funkcjonalności kluczowych oferowanego przez niego
oprogramowania. Zgodnie z opisującym przebieg tej prezentacji protokołem, przy badaniu
spełniania wymagania opisanego w pkt XII.9 załącznika nr 2 do SIWZ (pkt 66 protokołu)
stwierdzono, że „nie ma możliwości określenia wartości minimalnej osób zapisanych
na sesje grupowe w ramach NFZ
”.
W dniu 12 grudnia 2014 r. Xcomp złożył Zamawiającemu oświadczenie o przedłużeniu
terminu związania ofertą oraz aneks nr 1 z dnia 3 grudnia 2014 r. do gwarancji bankowej
złożonej wraz z ofertą w charakterze wadium przedłużający termin ważności tejże gwarancji
do dnia 12 stycznia 2015 r. Wraz z pismem z dnia 22 grudnia 2014 r. Xcomp złożył kolejny

aneks (nr 2 z dnia 22 grudnia 2014 r.) do powołanej gwarancji – zgodnie z jego treścią
ważność gwarancji została przedłużona do dnia 2 marca 2015 r.
Zamawiający pismem z dnia 23 grudnia 2014 r. poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej, a także o wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp
Xcomp z udziału w postępowaniu, z uwagi na fakt przedstawienia w charakterze wadium
gwarancji, która nie obejmowała całego okresu związania ofertą, jak również o odrzuceniu
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp ofert złożonych przez DCMed oraz COMP,
z uwagi na fakt, że ich treść nie odpowiada treści SIWZ, co zostało dowiedzione podczas
prezentacji oferowanego przez nich oprogramowania.
Wobec tych czynności każdy z trzech Odwołujących złożył własne odwołanie, kwestionując
prawidłowość decyzji o pozbawieniu go możliwości uzyskania zamówienia.
Izba, kierując się przepisem art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, każde z trzech odwołań rozpoznała
w granicach zarzutów w nich zawartych i popieranych w toku postępowania odwoławczego.
Skład orzekający Izby, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz
zakres zarzutów podniesionych w każdym z odwołań, doszedł do przekonania, że zarzuty
sformułowane przez poszczególnych Odwołujących nie znalazły oparcia w ustalonym stanie
faktycznym i prawnym, a to z kolei spowodowało, że każde z rozpoznawanych odwołań,
jako takie, nie zasługiwało na uwzględnienie.
KIO 10/15
Dla rozstrzygnięcia o zasadności zarzutów stawianych przez Odwołującego w sprawie KIO
10/15 koniecznym było przesądzenie przez Izbę o charakterze złożonej Zamawiającemu
próbki oferowanego mu oprogramowania, a także o doniosłości przeprowadzonej
przez wykonawców prezentacji tejże próbki w kontekście postanowień SIWZ,
a w szczególności zapisów załącznika nr 10 do SIWZ.
W ocenie Izby, z przywołanych przez Strony zapisów SIWZ wynikało, że to złożona
przez wykonawców próbka rozstrzygała de facto o treści zobowiązania zawartego w ofercie

dookreślała
bowiem
zakresświadczenia
oferowanego
Zamawiającemu,
tak przez wskazanie na nazwę oferowanego oprogramowania, jak i przez wskazanie na jego
istotne z punktu widzenia Zamawiającego (zaliczone do kategorii oznaczonej literą „A”)
funkcjonalności. W istocie, to właśnie ta próbka rozstrzygała o tym, co zostało
przez wykonawcę Zamawiającemu zaoferowane. Tym samym próbka ta i posiadane
przez nią właściwości rozstrzygała o treści złożonej przez wykonawcę oferty,

stąd też jakiekolwiek jej uzupełnienie, czy też zmiana, pociągałoby za sobą zmianę treści
oferty, co w świetle przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp jest niedopuszczalne. Ocena taka
wydała się Izbie uzasadniona, nawet w obliczu zapisu pkt 1.3 załącznika nr 10 do SIWZ.
Taki charakter i znaczenie próbki oprogramowania dostrzegał również Odwołujący w sprawie
KIO 10/15, który sam w toku rozprawy przed Izbą w taki sam sposób ocenił znaczenie
przedstawianej przez wykonawców próbki oprogramowania. Zgodnie bowiem z pkt 1.1
załącznika nr 10 do SIWZ weryfikacja próbki potwierdzać miała, że zaoferowane
przez wykonawcę oprogramowanie zapewniało wszystkie funkcjonalności opisane
przez Zamawiającego jako kluczowe, tj. te, które wymagane były na etapie składania ofert
(zaliczone do kategorii oznaczonej literą „A”). Zgodnie z pkt 1.6 załącznika nr 10 do SIWZ
przygotowanie próbki w sposób uniemożliwiający zaprezentowanie wymaganych
funkcjonalności kluczowych, brak wykazania tych funkcjonalności traktowane miało być jako
niezgodność treści oferty z treścią SIWZ i rodzić miało konieczność odrzucenia oferty –
podobnie pkt 4.1 powołanego załącznika do SIWZ. Mając na uwadze w szczególności
powołane zapisy SIWZ (w tym także pkt X.8.2 SIWZ, gdzie mowa o praktycznej demonstracji
działania oferowanego oprogramowania) Izba uznała, że w rozpoznawanej sprawie
Zamawiający w SIWZ przesądził, że to sam przebieg prezentacji będzie miał decydujące
znaczenie dla oceny zgodności treści oferty z treścią SIWZ. Nie było na tyle istotne to,
czy przedstawiona przez wykonawcę próbka posiadała wszystkie wymagane funkcjonalności
– ważniejszym było to, aby przedstawiciel wykonawcy w toku prezentacji wykazał
Zamawiającemu wszystkie wymagane funkcjonalności. Rozstrzygającym było bowiem to,
czy Zamawiającemu funkcjonalności te zostały Zamawiającemu wykazane – w przypadku
gdyby próbka funkcjonalności te zapewniała, a fakt ten nie zostałby wykazany
Zamawiającemu w toku prezentacji, to w świetle zapisów SIWZ, w szczególności załącznika
nr 10 do SIWZ (np. pkt 1.6), Zamawiający był uprawniony do przesądzenia o tym, że treść
złożonej mu oferty nie odpowiada treści SIWZ, a tym samym do odrzucenia takiej oferty
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp.
Kierując się tym przekonaniem Izba uznała, że nieistotnym dla rozstrzygnięcia
w rozpoznawanej sprawie było to, że inny wykonawca za pomocą próbki tego samego
oprogramowania (choćby nawet złożył Zamawiającemu identyczną co do zawartości i funkcji
próbkę, jak to twierdził DCMed w odniesieniu do oferty Kamsoft S.A.) zaprezentował
Zamawiającemu wszystkie wymagane przez niego funkcjonalności – ważnym było jedynie
to, czy Odwołujący w sprawie KIO 10/15 przeprowadził prezentację próbki w taki sposób,
aby należycie zaprezentować Zamawiającemu wszystkie kluczowe funkcjonalności. Istotnym
było również to, że dokonać tego należało w trakcie prezentacji, na przeprowadzenie
której zostały zakreślone ścisłe ramy czasowe (pkt 2.1 załącznika do SIWZ – jeden dzień

roboczy od godz. 8:30 do godz. 15:00). Istotnym było zatem jedynie to, czy wykonawcy
w czasie na to przewidzianym zaprezentowali Zamawiającemu prawidłowe działanie
wszystkich kluczowych funkcjonalności. W przypadku gdyby tego nie uczynili, Zamawiający
nie mógł wzywać ich do uzupełnienia próbki, czy też do powtórzenia prezentacji,
ale był zobowiązany odrzucić złożoną przez nich ofertę.
Mając na uwadze taką właśnie ocenę znaczenia próbki i przeprowadzonej jej prezentacji,
Izba oddaliła wnioski dowodowe zgłoszone przez Odwołującego (zeznania świadka oraz
oględziny próbki), uznając, że ich przeprowadzenie, w kontekście powyższego prowadziłoby
jedynie do zwłoki w postępowaniu odwoławczym.
Co do przebiegu samej prezentacji i wymogów stawianych przez Zamawiającego
w wymaganiu opisanym w pkt XII.9 załącznika nr 2 do SIWZ (pkt 66 protokołu),
to Odwołujący w sprawie KIO 10/15 nie kwestionował tego, że uzasadnionym, z perspektywy
regulacji zawartych w SIWZ, po stronie Zamawiającego było stawianie wymagania,
aby oferowane mu oprogramowanie już na etapie jego prezentacji zapewniało możliwość
określenia wartości minimalnej osób zapisanych na sesje grupowe w ramach NFZ”.
Twierdził jedynie, że spełnienie tego wymagania winno zostać uwzględnione (jeśliby
dopuścić możliwość określenia tych wartości ex post, a zatem po dokonaniu rejestracjiświadczenia), z racji wykazania spełnienia funkcjonalności opisanych w pkt VI.2 załącznika
nr 2 do SIWZ (pkt 60 protokołu). W trakcie rozprawy przed Izbą, jak i w trakcie
przeprowadzanej
prezentacji
próbki
nie
wykazał
jednakże
wżaden
sposób,że przez przedstawienie funkcjonalności opisanej w pkt 60 protokołu wykazał jednocześnie,
iż oferowane przez niego oprogramowanie właśnie na etapie jego prezentacji zapewniało
możliwość „określenia wartości minimalnej osób zapisanych na sesje grupowe w ramach
NFZ
”, a zatem to, czego brak zarzucił mu Zamawiający w kontekście wymagania
z pkt 66 protokołu. DCMed odwołał się w toku rozprawy do zapisów pkt VI załącznika nr 2
do SIWZ, jako mających potwierdzać prawidłowość jego stanowiska. W ocenie Izby,
samo tylko przywołanie tych zapisów nie pozwalało uznać tego stanowiska za zasadne.
W punkcie tym, jedynie w wersach oznaczonych jako pkt VI.2, VI.30 i VI.32 zostały
wskazane te wymagania, które opisują kluczowe funkcjonalności (przypisana im została
litera „A”). Pozostałe zapisy punktu VI załącznika nr 2 do SIWZ, a w szczególności te,
które zawarte zostały w pkt od pkt VI.3 do pkt VI.23 (opisujące poszczególne rodzaje
raportów,
których
generowanie
zapewniać
miało
oferowane
Zamawiającemu
oprogramowanie), oznaczone zostały jako opisujące wymagania, co do których prawidłowe
działanie wykonawca winien zapewnić dopiero na dzień odbioru końcowego (przypisana im
została litera „B”). Potwierdza to komentarz znajdujący się pod tabelą opisującą powołany

punkt VI, a także treść pkt 1.1 załącznika nr 10 do SIWZ, zgodnie z którym prawidłowość
działania wymogów opisanych literą „B” nie była przedmiotem prezentacji próbki. Mając to
na uwadze, Izba uznała, że sama treść załącznika nr 2 do SIWZ nie mogła przesądzić
o zasadności twierdzeń Odwołującego, a co istotne nie przedstawił on jakiegokolwiek innego
dowodu, który miałby potwierdzać zasadność jego twierdzeń. Przedmiotem prezentacji
było zaprezentowanie działania funkcjonalności kluczowych, nie zaś prezentacja
poszczególnych raportów oznaczonych literą „B”. Mając to na uwadze, Izba uznała,że nie zostało jej udowodnione, aby poprzez przedstawienie spełniania wymagania
opisanego w pkt 60 protokołu, wykazanym zostało także spełnienie wymagania
z pkt 66 protokołu w takim zakresie, w jakim przywoływał to Odwołujący w sprawie
KIO 10/15. W pkt 60 protokołu mowa bowiem jedynie o samej możliwości generowania
raportów, nie zaś o możliwości generowania raportów merytorycznie zbieżnych
z wymaganiem opisanym w pkt 66 protokołu.
Kierując się tym przekonaniem, Izba uznała, że nie zostało wykazane, aby Zamawiający
dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp przez odrzucenie oferty złożonej
przez DCMed na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp.
KIO 16/15
Oceniając zasadność zarzutów sformułowanych w odwołaniu wniesionym w sprawie KIO
16/15, Izba uwzględniła w całości poczynione przez siebie rozstrzygnięcia w odniesieniu
do sprawy KIO 10/15 i wyrażone tam oceny odnoszące się do charakteru złożonej
Zamawiającemu próbki oferowanego mu oprogramowania, doniosłości przeprowadzonej
przez wykonawców prezentacji tejże próbki w kontekście postanowień SIWZ,
a w szczególności zapisów załącznika nr 10 do SIWZ, a także, co szczególnie istotne
w kontekście odwołania w sprawie KIO 16/15, co do braku możliwości uzupełniania złożonej
przez wykonawców próbki oferowanego przez nich oprogramowania. Mając to na uwadze,
także w tej sprawie Izba uznała, że decydującym było to, czy wykonawca (w tym przypadku
– COMP) w toku prowadzonej przez siebie prezentacji wykazał Zamawiającemu,że oferowane przez niego oprogramowanie zapewnia prawidłowe działanie wszystkich
kluczowych funkcjonalności.
Z
przedstawionego
Izbie
materiału
dowodowego,
w
szczególności
protokołu
przeprowadzenia testów, a także stenogramu odnoszącego się do funkcjonalności
z pkt 61 protokołu, wynika, że przedstawiona przez COMP próbka nie zapewniała realizacji
funkcjonalności w zakresie, w jakim zostało to opisane, tak w protokole, jak i potem w piśmie

z dnia 23 grudnia 2014 r. zawierającym uzasadnienie odrzucenia złożonej
przez Odwołującego w sprawie KIO 16/15 oferty.
Jak sam to przyznał Odwołujący w sprawie KIO 16/15, Zamawiający w wymaganiu opisanym
w pkt VI.30 załącznika nr 2 do SIWZ (pkt 61 protokołu) oczekiwał „możliwości sprawdzenia
wykonania
świadczeń w wymaganym układzie w rozbiciu na poszczególne daty (zakres dat)
z dokładno
ścią do konkretnych dat”, co wykraczało poza standardowe wymagania NFZ
(które to standardowe wymagania miało spełniać oferowane przez niego oprogramowanie).
Fakt nie spełniania przez próbkę takiej funkcjonalności niewątpliwie potwierdza przestawiony
przez Zamawiającego stenogram z prezentacji próbki złożonej przez COMP – zgodnie z jego
treścią przedstawiciel COMP w toku prezentacji w sposób jednoznaczny, po kliku przerwach
technicznych i połączeniach z pomocą techniczną, stwierdził, że „na chwilę obecną nie ma
takiej funkcjonalno
ści”. Co istotne w tym kontekście, w toku rozprawy przed Izbą,
pełnomocnik Odwołującego biorący udział w tej prezentacji nie kwestionował prawidłowości
tegoż stenogramu, stąd Izba uznała ten dowód za wiarygodny.
Nie było w rozpoznawanej sprawie podstaw, aby uznać stwierdzony przez Zamawiającego
brak w przedstawionej przez COMP próbce za błąd w rozumieniu pkt 4.3 załącznika nr 10
do SIWZ. W powołanym stenogramie wprost mowa o braku takiej funkcjonalności
(co zgodnie z pkt 1.6, czy też 4.1 załącznika nr 10 do SIWZ pociągało za sobą odrzucenie
oferty), nie zaś o niemożności jej wykonania lub utrudnieniu w jej wykonaniu, do jakich to
stanów odnosi się pkt 4.3 definiując błąd oprogramowania. Zgodnie z wyjaśnieniami
Odwołującego w sprawie KIO 16/15 złożonymi w toku rozprawy przed Izbą dla spełnienia
spornego wymogu koniecznym było stworzenie odpowiedniego zapytania i formularza
w języku SQL, a tym samym modyfikacja próbki złożonej Zamawiającemu,
co jak to już wskazano w odniesieniu do sprawy KIO 10/15, z powodów tam wyłuszczonych,
nie było w rozpoznawanej sprawie dopuszczalne.
Kierując się tym przekonaniem, Izba uznała, że nie zostało wykazane, aby Zamawiający
dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp przez odrzucenie oferty złożonej przez COMP
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp.
KIO 22/15
Jak ustaliła to Izba, a Strony zgodnie potwierdziły w toku rozprawy przed Izbą, stan faktyczny
w sprawie KIO 22/15 nie był sporny. Tak dla Zamawiającego, jak i dla Odwołującego,
było oczywiste, że termin składania ofert upływał w dniu 15 października 2014 r.,
a tym samym termin związania ofertą, określony przez Zamawiającego na 60 dni, kończył się

wraz z dniem 13 grudnia 2014 r. Bezspornym było również to, że Xcomp wraz z ofertą
przedstawiło gwarancję wadialną ważną do dnia 12 grudnia 2014 r.
Pomiędzy Stronami istniał spór jednie co do tego, czy w zaistniałej sytuacji Zamawiający miał
podstawy do tego, aby wykluczyć Odwołującego z udziału w postępowaniu na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp, szczególnie przy uwzględnieniu faktu złożenia
przez Odwołującego w dniu 12 grudnia 2014 r. aneksu nr 1 do gwarancji wadialnej
wydłużającej jej ważność na kolejny wskazany w nim okres. Zamawiający uznał, że takie
działanie było jego obowiązkiem, tymczasem Odwołujący stał na stanowisku, że zrealizował
cel, dla którego wnosi się wadium, tzn. zapewnił ciągłość zabezpieczenia wadialnego
złożonej przez siebie oferty.
W ocenie Izby, w toku postępowania odwoławczego nie zostało wykazane, aby Zamawiający
dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp przez wykluczenie Xcomp z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Skład orzekający utożsamiał się bowiem
z
poglądem
wyrażonym
w
orzeczeniu
wydanym
w
sprawie
KIO
41/14,
zgodnie z którym „obowiązkiem uczestnika postepowania jest złożenie wadium na cały okres
zwi
ązania oferta (wyrok SO w Katowicach z 13.10.2005 r.; sygn. akt: IV Ca 468/05).
W zwi
ązku z tym, że wniesienie wadium stanowi zabezpieczenie ciążącego na Wykonawcy
obowi
ązku zawarcia umowy, czas jego wniesienia [okres jego ważności] nie może być
krótszy ni
ż okres związania wykonawcy oferta. (podobnie w wyroku KIO z dnia 20.08.2010 r.,
sygn. akt: KIO 1655/10).
” Izba przy rozstrzyganiu uwzględniła również pogląd wyrażony
w orzeczeniu KIO 641/14, gdzie Izba wskazała, że: „„Dokonując oceny czynności
wykluczenia odwołuj
ącego z postępowania Izba zważyła przede wszystkim, że z art. 85
ust. 2 oraz art. 184 Pzp wynika zasada,
że wadium powinno zabezpieczać ofertę przez cały
okres, w którym wykonawca jest ni
ą związany. (...) Rozpoznając spór w tym zakresie Izba
zwa
żyła, że zasadą wynikającą z art. 26 ust. 2a i 3 Pzp jest ocena zdolności wykonawcy
do wykonania zamówienia oraz zło
żonej przez niego oferty według stanu istniejącego
w dniu, w którym upływał termin składania ofert. Analogicznie reguła ta znajduje równie
ż
zastosowanie w odniesieniu do wadium, co do którego powinno by
ć stwierdzone, że w dniu,
w którym upływał termin składania ofert spełniało ono wszystkie wymagania wynikaj
ące
z ustawy
”. Podobnie Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 24 marca 2011 r. wydanym w sprawie I
CSK 448/10, który przesądził, że „z istoty wadium wynika, że zabezpiecza ono złożoną
ofert
ę do momentu zawarcia umowy, a zatem przez cały okres związania ofertą”. Innymi
słowy Izba uznała, mając na uwadze przepis art. 45 ust. 3 ustawy Pzp, zgodnie z którym
wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert, że Odwołujący był zobowiązany
wnieść wadium zabezpieczające pełen okres związania go złożoną przez niego ofertą

(na co zwracał uwagę wykonawców Zamawiający w SIWZ w pkt XVI.3 SIWZ, pouczając ich,że „wadium wniesione w innej formie niż w pieniądzu musi obejmować cały okres związania
z ofert
ą”), a stan ten winien być badany na dzień, w którym upływał termin składania ofert.
Konsekwencją tego przekonania, było uznanie za prawidłowe czynności dokonanych
przez Zamawiającego, albowiem na chwilę, w której upływał termin składania ofert,
Odwołujący przedstawił Zamawiającemu wadium, którego ważność upływała na dzień przed
wyznaczonym w SIWZ terminem związania wykonawców złożonymi przez nich ofertami.
W takim stanie rzeczy nie było też istotnym dla rozstrzygnięcia sprawy to, że w dniu
12 grudnia 2014 r. Odwołujący złożył Zamawiającemu aneks do gwarancji złożonej
pierwotnie wraz z ofertą – został on bowiem złożony już po upływie terminu składania ofert,
a zatem jego treść nie mogła mieć jakiegokolwiek wpływu na ocenę prawidłowości czynności
podjętych przez Zamawiającego. W rozpoznawanej sprawie, jak to już zostało wskazane,
ważnym było to, że Odwołujący przed upływem terminu składania ofert nie złożył
Zamawiającemu wadium, które zabezpieczałoby cały okres związania go złożoną
przez niego ofertą.
Kierując się tym przekonaniem Izba oddaliła odwołanie w sprawie KIO 22/15.
Na marginesie jedynie Izba uznała, że zasadnym wydaje się poczynienie spostrzeżenia,że na ocenę zgodności z przepisami ustawy Pzp czynności wykluczenia Odwołującego
nie mogło mieć wpływu to, czy inni wykonawcy biorący udział w tym samym postępowaniu
o udzielenie zamówienia prawidłowo i w odpowiednim czasie wyrazili zgodę na przedłużenie
terminu związania każdego z nich złożoną Zamawiającemu ofertą.
Uwzględniając tak poczynione ustalenia i dokonane rozstrzygnięcia, Izba, działając
na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba wzięła w szczególności
pod uwagę przepis § 3 pkt 2) powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym uzasadnione
koszty strony postępowania odwoławczego ustala się na podstawie rachunków
przedłożonych do akt sprawy. Mając na uwadze fakt, iż Zamawiający w każdej ze spraw
przedłożył odpowiednie rachunki, Izba uwzględniła, zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1) powołanego
rozporządzenia
wnioski
o
obciążenie
każdego
z
Odwołujących
poniesionymi
przez Zamawiającego kosztami wynagrodzenia pełnomocnika w każdej ze spraw,

uwzględniając przy tym to, że zgodnie z § 3 pkt 2) lit. b) powołanego rozporządzenia
wynagrodzenie pełnomocnika nie może przekroczyć kwoty 3600 zł.

Przewodniczący: ……………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie