rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2016-12-28
rok: 2016
data dokumentu: 2016-12-28
rok: 2016
sygnatury akt.:
KIO 2375/16
KIO 2375/16
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2016 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 grudnia 2016 r. przez
J. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Zakład Produkcyjno-Usługowo-Handlowy GRAJAN J. G.
Sierniki 1, 64-610 Rogoźno
w postępowaniu prowadzonym przez
Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki” ul. Rzgowska 281/289, 93-338 Łódź
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 grudnia 2016 r. przez
J. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Zakład Produkcyjno-Usługowo-Handlowy GRAJAN J. G.
Sierniki 1, 64-610 Rogoźno
w postępowaniu prowadzonym przez
Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki” ul. Rzgowska 281/289, 93-338 Łódź
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz J. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Produkcyjno Usługowo Handlowy GRAJAN J. G. kwoty 20 000,00 złotych (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 2375/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki” prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na wykonanie zadania inwestycyjnego obejmującego roboty
budowlane – budowę nowej kotłowni na biomasę wraz z adaptacją istniejącego budynku
pralni na potrzeby kotłowni oraz wykonanie rurociągu ciepła i technologii towarzyszących
kotłowni w Instytucie „Centrum Zdrowia Matki Polki" w Łodzi, ul. Rzgowska 281/289
w formule „zaprojektuj i wybuduj" w ramach projektów pod nazwą: „Oszczędzanie energii
i promowanie odnawialnych źródeł energii w Szpitalu Ginekologiczno-Położniczym „A”
Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi” oraz „Oszczędzanie energii i promowanie
odnawialnych źródeł energii w Szpitalu Pediatrycznym Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki
w Łodzi” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
6 grudnia 2016 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S
235-427979.
Odwołujący – J. G. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Produkcyjno-
Usługowo-Handlowy GRAJAN J. G.
wniósł odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu
i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art.
29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań
i okoliczności mogących mieć wpływ na wykonanie zamówienia i sporządzenie oferty,
polegający na wyznaczeniu zbyt krótkiego i nieadekwatnego w stosunku do zakresu prac
projektowych oraz robót budowlanych terminu wykonania zamówienia, tj. 25 kwietnia 2017 r.
Stanowi to naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz wiąże się z przerzuceniem na
potencjalnych wykonawców całości ryzyka gospodarczego związanego z dochowaniem
terminu wykonania zamówienia.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmodyfikowania ogłoszenia o zamówieniu
oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez zmianę terminu wykonania
zamówienia i wskazanie, że termin wykonania zamówienia powinien nastąpić w terminie
6 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia publicznego.
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego kopię odwołania przekazał on wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu 16 grudnia 2016 r.
Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono przystąpień do postępowania odwoławczego.
Pismem z 23 grudnia 2016 r. Zamawiający uwzględnił w całości zrzuty przedstawione w
odwołaniu i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
otwarciem posiedzenia, a jako że nie zgłoszono przystąpień po stronie Zamawiającego,
stwierdziła, iż zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego
i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).
Przewodniczący: ……………….………
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz J. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Produkcyjno Usługowo Handlowy GRAJAN J. G. kwoty 20 000,00 złotych (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 2375/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki” prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na wykonanie zadania inwestycyjnego obejmującego roboty
budowlane – budowę nowej kotłowni na biomasę wraz z adaptacją istniejącego budynku
pralni na potrzeby kotłowni oraz wykonanie rurociągu ciepła i technologii towarzyszących
kotłowni w Instytucie „Centrum Zdrowia Matki Polki" w Łodzi, ul. Rzgowska 281/289
w formule „zaprojektuj i wybuduj" w ramach projektów pod nazwą: „Oszczędzanie energii
i promowanie odnawialnych źródeł energii w Szpitalu Ginekologiczno-Położniczym „A”
Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi” oraz „Oszczędzanie energii i promowanie
odnawialnych źródeł energii w Szpitalu Pediatrycznym Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki
w Łodzi” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
6 grudnia 2016 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S
235-427979.
Odwołujący – J. G. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Produkcyjno-
Usługowo-Handlowy GRAJAN J. G.
wniósł odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu
i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art.
29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań
i okoliczności mogących mieć wpływ na wykonanie zamówienia i sporządzenie oferty,
polegający na wyznaczeniu zbyt krótkiego i nieadekwatnego w stosunku do zakresu prac
projektowych oraz robót budowlanych terminu wykonania zamówienia, tj. 25 kwietnia 2017 r.
Stanowi to naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz wiąże się z przerzuceniem na
potencjalnych wykonawców całości ryzyka gospodarczego związanego z dochowaniem
terminu wykonania zamówienia.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmodyfikowania ogłoszenia o zamówieniu
oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez zmianę terminu wykonania
zamówienia i wskazanie, że termin wykonania zamówienia powinien nastąpić w terminie
6 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia publicznego.
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego kopię odwołania przekazał on wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu 16 grudnia 2016 r.
Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono przystąpień do postępowania odwoławczego.
Pismem z 23 grudnia 2016 r. Zamawiający uwzględnił w całości zrzuty przedstawione w
odwołaniu i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
otwarciem posiedzenia, a jako że nie zgłoszono przystąpień po stronie Zamawiającego,
stwierdziła, iż zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego
i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).
Przewodniczący: ……………….………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 2350/16 z dnia 2017-01-09
- Sygn. akt KIO 2334/16 z dnia 2017-01-05
- Sygn. akt KIO 2373/16 z dnia 2017-01-02
- Sygn. akt KIO 2368/16 z dnia 2017-01-02
- Sygn. akt KIO 2346/16 z dnia 2017-01-02