rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2019-01-04
rok: 2018
data dokumentu: 2019-01-04
rok: 2018
sygnatury akt.:
KIO 2623/18
KIO 2623/18
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 4 stycznia 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 grudnia 2018 r. przez wykonawcę: Siemens
Healthcare Sp. z o.o. 03-
821 Warszawa, ul. Żupnicza 11
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Wojewódzki Szpital Zespolony
im. Ludwika Rydygiera w Toruniu 87-
100 Toruń, ul. Świętego Józefa 53-59
przy udziale wykonawcy: ABBOT Laboratories Poland Sp. z o.o. 02-676 Warszawa,
ul. Postępu 21b, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
z udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 4 stycznia 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 grudnia 2018 r. przez wykonawcę: Siemens
Healthcare Sp. z o.o. 03-
821 Warszawa, ul. Żupnicza 11
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Wojewódzki Szpital Zespolony
im. Ludwika Rydygiera w Toruniu 87-
100 Toruń, ul. Świętego Józefa 53-59
przy udziale wykonawcy: ABBOT Laboratories Poland Sp. z o.o. 02-676 Warszawa,
ul. Postępu 21b, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy: Siemens Healthcare Sp. z o.o. 03-
821 Warszawa, ul. Żupnicza 11 kwoty
13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Toruniu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2623/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
Dostawa odczynników i innych materiałów laboratoryjnych z dzierżawą
analizatorów – 10 zadań, znak postępowania: W.Sz.Z: TZ-280-128/18 (dalej „Postępowanie”
lub „Zamówienie”), o wartości szacunkowej powyżej kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986)
– dalej „ustawa Pzp”, zostało wszczęte
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 11 grudnia 2018 r., przez
Wojewódzki Szpital Zespolony im. Ludwika Rydygiera w Toruniu 87-100 Toruń,
ul. Świętego Józefa 53-59 (zwany dalej: „zamawiającym”). Specyfikacja Istotnych
War
unków Zamówienia (dalej „SIWZ”) została zamieszczona na stronie internetowej
zamawiającego w dniu 11 grudnia 2018 r.
Wykonawca Siemens Healthcare Sp. z o.o. 03-
821 Warszawa, ul. Żupnicza 11
(zwany dalej „odwołującym”), w dniu 21 grudnia 2018 r., działając na podstawie art 180 ust. 1
ust 3 i ust. 4
ustawy Pzp, wniósł odwołanie wobec zapisów SIWZ.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów art. 7 ust.1, art. 29 ust. 1
i ust. 2 ustawy Pzp, oraz innych wynikających z uzasadnienia niniejszego odwołania poprzez
sporządzenie przez zamawiającego SIWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia
w zadaniu nr 2 -
dostawa odczynników do badań immunochemicznych, kalibratorów,
materiałów eksploatacyjnych wraz z dzierżawą analizatorów - w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; opisanie przedmiotu zamówienia
w zadaniu nr 2, poprzez taki dobór parametrów granicznych i ocenianych, które
uniemożliwiają odwołującemu złożenie ważnej i konkurencyjnej oferty; naruszenie zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez opisanie przedmiotu
w zamówienia w zadaniu nr 2 w sposób preferujący konkretne rozwiązania
charakterystyczne dla danego producenta, a nie funkcjonalności, których opisanie prowadzi
do osiągnięcia tego samego efektu.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu modyfikację treści SIWZ w sposób umożliwiający złożenie odwołującemu
ważnej i konkurencyjnej oferty, w sposób opisany w treści odwołania.
Zamawiający, w dniu 27 grudnia 2018 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 usta
wy Pzp, o wniesieniu odwołania, poprzez zamieszczenie kopii odwołania
na stronie internetowej
, wzywając ich do przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Termin na złożenie przystąpienia upłynął w dniu 31 grudnia 2018 r. Do postępowania
odwoławczego przystąpił, w dniu 28 grudnia 2018 r. wykonawca: ABBOT Laboratories
Poland Sp. z o.o. 02-
676 Warszawa, ul. Postępu 21b, zgłaszając swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Zamawiający, wobec wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
w dniu 3 stycznia 2019 r.
, przed otwarciem posiedzenia wyznaczonego na dzień 4 stycznia
2019 r.,
złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której poinformował o uwzględnieniu
złożonego odwołania w części oraz oświadczył, że w zakresie przez niego uwzględnionym
dokona zmian
y zaskarżonych zapisów SIWZ, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Odwołujący, w piśmie złożonym do akt sprawy w dnu 3 stycznia 2019 r. oświadczył,
że cofa odwołanie. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że oświadczenie o cofnięciu
odwołania zostało podpisane przez osobę umocowaną.
Z uwagi na powyższe Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że zachodzą przesłanki
określone w art. 187 ust. 8 ustawy Pzp i umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie
o sygn. akt: KIO 2623/ 18.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1092
ze zm.).
Na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy
Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972), z uwagi na to, że
cofnięcie odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba orzekła o dokonaniu zwrotu
o
dwołującemu, z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych, 90% uiszczonego
wpisu.
Przewodniczący:
………………………………
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy: Siemens Healthcare Sp. z o.o. 03-
821 Warszawa, ul. Żupnicza 11 kwoty
13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Toruniu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2623/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
Dostawa odczynników i innych materiałów laboratoryjnych z dzierżawą
analizatorów – 10 zadań, znak postępowania: W.Sz.Z: TZ-280-128/18 (dalej „Postępowanie”
lub „Zamówienie”), o wartości szacunkowej powyżej kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986)
– dalej „ustawa Pzp”, zostało wszczęte
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 11 grudnia 2018 r., przez
Wojewódzki Szpital Zespolony im. Ludwika Rydygiera w Toruniu 87-100 Toruń,
ul. Świętego Józefa 53-59 (zwany dalej: „zamawiającym”). Specyfikacja Istotnych
War
unków Zamówienia (dalej „SIWZ”) została zamieszczona na stronie internetowej
zamawiającego w dniu 11 grudnia 2018 r.
Wykonawca Siemens Healthcare Sp. z o.o. 03-
821 Warszawa, ul. Żupnicza 11
(zwany dalej „odwołującym”), w dniu 21 grudnia 2018 r., działając na podstawie art 180 ust. 1
ust 3 i ust. 4
ustawy Pzp, wniósł odwołanie wobec zapisów SIWZ.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów art. 7 ust.1, art. 29 ust. 1
i ust. 2 ustawy Pzp, oraz innych wynikających z uzasadnienia niniejszego odwołania poprzez
sporządzenie przez zamawiającego SIWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia
w zadaniu nr 2 -
dostawa odczynników do badań immunochemicznych, kalibratorów,
materiałów eksploatacyjnych wraz z dzierżawą analizatorów - w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; opisanie przedmiotu zamówienia
w zadaniu nr 2, poprzez taki dobór parametrów granicznych i ocenianych, które
uniemożliwiają odwołującemu złożenie ważnej i konkurencyjnej oferty; naruszenie zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez opisanie przedmiotu
w zamówienia w zadaniu nr 2 w sposób preferujący konkretne rozwiązania
charakterystyczne dla danego producenta, a nie funkcjonalności, których opisanie prowadzi
do osiągnięcia tego samego efektu.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu modyfikację treści SIWZ w sposób umożliwiający złożenie odwołującemu
ważnej i konkurencyjnej oferty, w sposób opisany w treści odwołania.
Zamawiający, w dniu 27 grudnia 2018 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 usta
wy Pzp, o wniesieniu odwołania, poprzez zamieszczenie kopii odwołania
na stronie internetowej
, wzywając ich do przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Termin na złożenie przystąpienia upłynął w dniu 31 grudnia 2018 r. Do postępowania
odwoławczego przystąpił, w dniu 28 grudnia 2018 r. wykonawca: ABBOT Laboratories
Poland Sp. z o.o. 02-
676 Warszawa, ul. Postępu 21b, zgłaszając swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Zamawiający, wobec wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
w dniu 3 stycznia 2019 r.
, przed otwarciem posiedzenia wyznaczonego na dzień 4 stycznia
2019 r.,
złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której poinformował o uwzględnieniu
złożonego odwołania w części oraz oświadczył, że w zakresie przez niego uwzględnionym
dokona zmian
y zaskarżonych zapisów SIWZ, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Odwołujący, w piśmie złożonym do akt sprawy w dnu 3 stycznia 2019 r. oświadczył,
że cofa odwołanie. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że oświadczenie o cofnięciu
odwołania zostało podpisane przez osobę umocowaną.
Z uwagi na powyższe Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że zachodzą przesłanki
określone w art. 187 ust. 8 ustawy Pzp i umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie
o sygn. akt: KIO 2623/ 18.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1092
ze zm.).
Na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy
Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972), z uwagi na to, że
cofnięcie odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba orzekła o dokonaniu zwrotu
o
dwołującemu, z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych, 90% uiszczonego
wpisu.
Przewodniczący:
………………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 51/19 z dnia 2019-02-04
- Sygn. akt KIO 50/19 z dnia 2019-01-28
- Sygn. akt KIO 2614/18 z dnia 2019-01-25
- Sygn. akt KIO 2514/18 z dnia 2019-01-25
- Sygn. akt KIO 2584/18, KIO 2586/18 z dnia 2019-01-24