rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2020-06-12
rok: 2020
data dokumentu: 2020-06-12
rok: 2020
sygnatury akt.:
KIO 536/20
KIO 536/20
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 12 czerwca 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 13 marca 2020 r.
przez
wykonawcę: Integrated Solution sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa Systemu
Informatycznego „Przestrzenne Dane Statystyczne w Systemie Informacyjnym Państwa”
(PDS)
oraz
realizacja
szkoleń
w
ramach
Projektu
(nr
postępowania
53/ST/PDS/POPC/PN/2019)
prowadzonym
przez zamawiającego: Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego:
A. ASSECO Poland S.A.
z siedzibą w Rzeszowie
B. Billennium S.A.
z siedzibą w Warszawie
C. SAS Indtitute sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
po stronie Odwołującego
D. GISPartner sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu
po stronie Z
amawiającego
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 12 czerwca 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 13 marca 2020 r.
przez
wykonawcę: Integrated Solution sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa Systemu
Informatycznego „Przestrzenne Dane Statystyczne w Systemie Informacyjnym Państwa”
(PDS)
oraz
realizacja
szkoleń
w
ramach
Projektu
(nr
postępowania
53/ST/PDS/POPC/PN/2019)
prowadzonym
przez zamawiającego: Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego:
A. ASSECO Poland S.A.
z siedzibą w Rzeszowie
B. Billennium S.A.
z siedzibą w Warszawie
C. SAS Indtitute sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
po stronie Odwołującego
D. GISPartner sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu
po stronie Z
amawiającego
postanawia:
1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 536/20
U z a s a d n i e n i e
Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie {dalej: „Zamawiający”} prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi Budowa
Systemu Informatycznego
„Przestrzenne Dane Statystyczne w Systemie Informacyjnym
Państwa” (PDS) oraz realizacja szkoleń w ramach Projektu (nr postępowania
53/ST/PDS/POPC/PN/2019).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 7 stycznia 2020 r. zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_4 pod poz. 004849.
Wa
rtość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
13 marca 2020 r.
Integrated Solution sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej:
„Odwołujący”} wniósł w formie elektronicznej odwołanie od postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”}, zarzucając Zamawiającemu następujące
naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 38 ust. 1
– przez nieudzielenie wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia {dalej: „SIWZ”} w pełnym zakresie wskazanym w pytaniach nr: 424, 425,
427, 429, 430, 431, 432.
2. Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1
przez udzielenie wyjaśnień treści SIWZ w zakresie pytań
nr 427 i 421, które doprowadziło do jeszcze bardziej niejednoznacznego, niedokładnego
i niezrozumiałego opisu przedmiotu zamówienia.
Ponadto w uzasadnieniu
odwołania i załączniku nr 1 do odwołania sprecyzowano
szczegółowe zarzuty przez podanie okoliczności faktycznych i prawnych, które według
Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
udzielenia wyjaśnień treści SIWZ w zakresie określonym w pytaniach nr 424, 425, 427, 429,
430, 431, 432 oraz zmiany wyjaśnienia udzielonego w odpowiedzi na pytanie 427 w zakresie
wska
zanym w uzasadnieniu odwołania w sposób, który zapewniał będzie wewnętrzną
spójność postanowień SIWZ, w szczególności dzięki wskazaniu, że w przypadku
rozbieżności pomiędzy zakresem i sposobem realizacji przedmiotu zamówienia wskazanym
w załączniku nr 1 do SIWZ oraz załączniku nr 7 do SIWZ nadrzędne znaczenie będą miały
postanowienia załącznika nr 1 do SIWZ.
12 czerwca 2020 r.
wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające oświadczenie
Sygn. akt KIO 536/20
o w
ycofaniu powyższego odwołania w związku ze zmianami i wyjaśnieniami SIWZ, które
zostały zakomunikowane przez Zamawiającego 10 czerwca 2020 r.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez
odwołującego) powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania
zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. 2018 r.
poz. 972)
, nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.
1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 536/20
U z a s a d n i e n i e
Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie {dalej: „Zamawiający”} prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi Budowa
Systemu Informatycznego
„Przestrzenne Dane Statystyczne w Systemie Informacyjnym
Państwa” (PDS) oraz realizacja szkoleń w ramach Projektu (nr postępowania
53/ST/PDS/POPC/PN/2019).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 7 stycznia 2020 r. zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_4 pod poz. 004849.
Wa
rtość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
13 marca 2020 r.
Integrated Solution sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej:
„Odwołujący”} wniósł w formie elektronicznej odwołanie od postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”}, zarzucając Zamawiającemu następujące
naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 38 ust. 1
– przez nieudzielenie wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia {dalej: „SIWZ”} w pełnym zakresie wskazanym w pytaniach nr: 424, 425,
427, 429, 430, 431, 432.
2. Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1
przez udzielenie wyjaśnień treści SIWZ w zakresie pytań
nr 427 i 421, które doprowadziło do jeszcze bardziej niejednoznacznego, niedokładnego
i niezrozumiałego opisu przedmiotu zamówienia.
Ponadto w uzasadnieniu
odwołania i załączniku nr 1 do odwołania sprecyzowano
szczegółowe zarzuty przez podanie okoliczności faktycznych i prawnych, które według
Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
udzielenia wyjaśnień treści SIWZ w zakresie określonym w pytaniach nr 424, 425, 427, 429,
430, 431, 432 oraz zmiany wyjaśnienia udzielonego w odpowiedzi na pytanie 427 w zakresie
wska
zanym w uzasadnieniu odwołania w sposób, który zapewniał będzie wewnętrzną
spójność postanowień SIWZ, w szczególności dzięki wskazaniu, że w przypadku
rozbieżności pomiędzy zakresem i sposobem realizacji przedmiotu zamówienia wskazanym
w załączniku nr 1 do SIWZ oraz załączniku nr 7 do SIWZ nadrzędne znaczenie będą miały
postanowienia załącznika nr 1 do SIWZ.
12 czerwca 2020 r.
wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające oświadczenie
Sygn. akt KIO 536/20
o w
ycofaniu powyższego odwołania w związku ze zmianami i wyjaśnieniami SIWZ, które
zostały zakomunikowane przez Zamawiającego 10 czerwca 2020 r.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez
odwołującego) powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania
zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. 2018 r.
poz. 972)
, nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 524/20 z dnia 2020-06-24
- Sygn. akt KIO 514/20 z dnia 2020-06-15
- Sygn. akt KIO 526/20 z dnia 2020-06-10
- Sygn. akt KIO 511/20 z dnia 2020-06-10
- Sygn. akt KIO 404/20, KIO 447/20 z dnia 2020-06-10