rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2024-09-03
rok: 2024
data dokumentu: 2024-09-03
rok: 2024
sygnatury akt.:
KIO 2836/24
KIO 2836/24
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału Stron w dniu 3 września 2024 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2024 roku
przez Odwołującego P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
PRZEDSIĘBIORSTWO
USŁUGOWE
ROBOTY
ZIEMNE
P.
K.
w
Wałbrzychu w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa -
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie Oddział we Wrocławiu
udziału Stron w dniu 3 września 2024 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2024 roku
przez Odwołującego P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
PRZEDSIĘBIORSTWO
USŁUGOWE
ROBOTY
ZIEMNE
P.
K.
w
Wałbrzychu w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa -
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie Oddział we Wrocławiu
postanawia:
1. umarza postępowanie odwoławcze,
2.
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Odwołującego P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWE ROBOTY ZIEMNE P. K. w Wałbrzychu kwoty 13
500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90 %
kwoty uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….……………………………..
Sygn. akt: KIO 2836/24
Uzasadnienie
Zamawiający - Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
Warszawa
Oddział we Wrocławiu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. „Zimowe utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu Rejon w Kłodzku w sezonach
zimowych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 w podziale na zadania: Zadanie 1 Rejon w
Kłodzku - Obwód Drogowy w Kłodzku, Zadanie 2 Rejon w Kłodzku - Obwód Drogowy w
Braszowicach, Zadanie 3 Rejon w Kłodzku - Obwód Drogowy w Bystrzycy Kłodzkiej, nr
postępowania O/WR.D-3.2421.25.2024 (dalej: „Postępowanie”). Postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z
ustawą dnia 11 września 2019 roku
Prawo zamówień publicznych, dalej zwaną „Pzp” lub „ustawą Pzp”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: nr 454641-
2024 w dniu 29 lipca 2024 roku.
W dniu 8 sierpnia 2024 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWE ROBOTY ZIEMNE P. K. w Wałbrzychu
zwanego
dalej „Odwołującym”, wobec czynności Zamawiającego polegających na dokonaniu
w Postępowaniu niezgodnego z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych opisu
przedmiotu
zamówienia oraz ustalenia nieproporcjonalnych i niewłaściwych warunków
udziału w postępowaniu, tj. wobec niegodnych z przepisami ustawy zapisów SWZ oraz
odpowiednio ogłoszenia o zamówieniu.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego, Odwołujący zarzucił: naruszenie:
1)
art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp poprzez wprowadzenie warunku udziału
w postępowaniu odnoszącego się do dysponowania sprzętem w postaci pługo-solarki
z dodatkowym pługiem bocznym (po 2 sztuki dla Zadania 1 i 2), który to warunek nie
stanowi wyrazu poziomu minimalnej zdolności do realizacji zamówienia, a wobec braku
dostępności na rynku osprzętu koniecznego do skonfigurowania wymaganego sprzętu
ZUD i długich okresów oczekiwania na jego wyprodukowanie i montaż na nośniku,
tak postawiony warunek udziału w postępowaniu dodatkowo utrudnia dostęp
do zamówienia mniejszym, lokalnym wykonawcom zdolnym do należytego wykonania
zamówienia przy użyciu innych, dostępnych na rynku rozwiązań technicznych;
2) art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu
zamówienia w zakresie terminów, w jakich będzie świadczona usługa objęta
przedmiotem zamówienia w sytuacji podpisania umowy w sprawie zamówienia
publicznego po 01.10.2024r.;
3) art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp
poprzez ustalenie nierealnych, niemożliwych
do dochowania terminów na przygotowanie się do świadczenia usługi zimowego
utrzymania dróg objętych przedmiotem zamówienia oraz wprowadzenie niemożliwego
do dochowania wymogu dysponowania już w pierwszym sezonie zimowy, tj. sezonie
2024/2025 pługo – solarkami z dodatkowym bocznym pługiem, co świadczy o tym,
że Zamawiający nie uwzględnił wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
4)
Taki opis przedmiotu zamówienia dodatkowo przerzuca na wykonawcę całe ryzyko
gospodarcze związane z (1) niemożliwością dochowania wymogów sprzętowych
z uwagi na brak dostępności odpowiednich sprzętów na rynku, z (2) wcześniejszym
wystąpieniem warunków zimowych w sezonie 2024/2025 wymagającym podjęcia prac
utrzymaniowych na drodze oraz z (3) przedłużeniem się postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, co dodatkowo narusza przepis art. 353(1)kc w zw. z art. 8
ust. 1 Pzp. Wykonawca musi wziąć na siebie wszystkie opisane tu ryzyka
gospodarcze, których zakres i koszty, zwłaszcza wobec wysokich kar umownych, są
niemożliwe
do ustalenia. Skutkiem takiego sposobu dokonania opisu przedmiotu zamówienia
może być również złożenie przez wykonawców nieporównywalnych ofert, co z kolei
prowadzi do wniosku, że opis przedmiotu zamówienia został dokonany w sposób, który
może utrudniać uczciwą konkurencję oraz narusza zasady proporcjonalności.
W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w całości i nakazanie Zamawiającemu zmiany zapisów SIWZ oraz odpowiednio ogłoszenia
o zamówieniu poprzez:
1)
Jednoznaczne wskazanie, że w sytuacji, gdy do zawarcia umowy w sprawie
niniejszego zamówienia dojdzie po 15.09.2024r., Wykonawca zobowiązany będzie
do przygotowania
do eksploatacji 100% sprzętów do zwalczania śliskości i odśnieżania
(nośników i osprzętu ZUD wymaganych zapisami OPZ) w terminie do 60 dni od dnia
zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, z tym zastrzeżeniem, że:
a) w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Wykonawca zobowiązany będzie do opracowania i pozyskania akceptacji
Zamawiającego dla Programu Zapewnienia Jakości, zatrudnienia i przeszkolenia
operatorów sprzętów ZUD oraz zgłoszenia sprzętów wg wzoru z załączników 3.1-
3.3 zgodnie z pkt 7.3 OPZ;
b)
w ciągu 45 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Wykonawca zobowiązany będzie do podstawienia 50% wymaganego sprzętu
na nośnikach do przeglądu;
c)
w ciągu 60 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Wykonawca zobowiązany będzie do podstawienia 100% wymaganego sprzętu
na nośnikach do przeglądu,
d)
pługo-solarki z dodatkowym pługiem bocznym w ilościach wskazanych w OPZ
będą wymagane od drugiego sezonu zimowego realizacji zamówienia, tj. od
sezonu 2025/2026;
2)
Jednoznacznie wskazanie, że niezależnie od warunków pogodowych, sezon zimowy
2024/2025 nie będzie mógł rozpocząć się względem Wykonawcy wcześniej niż po
upływie 45 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
(z uwzględnieniem wymogu co do ilości sprzętu ZUD wymaganego do przygotowania
w
określonych terminach);
3)
Usunięcie wymogu dysponowania na potrzeby spełnienia warunków udziału
w postępowaniu pługo – solarkami z dodatkowym bocznym pługiem;
4)
Nakazanie Zamawiającemu dokonania stosownej zmiany terminu otwarcia ofert tak,
by możliwe było dostosowanie przygotowywanej oferty do zmienionych warunków
realizacji zamówienia;
5)
Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym
w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie
nie zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
W dniu 30 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego, zatem odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed otwarciem rozprawy i w oparciu o art. 520 ust. 1 i art. 568 pkt 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych odwołujący może cofnąć
odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowanie
odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2),
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych
strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty
postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia, w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed
otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony
termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania
odwoławczego – odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka
o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu,
w wysokości stanowiącej 90% jego wysokości.
Izba
postanowiła o zwróceniu 90% wpisu w wysokości 13 500 zł 00 gr.
Przewodniczący: …………………..…
1. umarza postępowanie odwoławcze,
2.
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Odwołującego P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWE ROBOTY ZIEMNE P. K. w Wałbrzychu kwoty 13
500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90 %
kwoty uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….……………………………..
Sygn. akt: KIO 2836/24
Uzasadnienie
Zamawiający - Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
Warszawa
Oddział we Wrocławiu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. „Zimowe utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu Rejon w Kłodzku w sezonach
zimowych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 w podziale na zadania: Zadanie 1 Rejon w
Kłodzku - Obwód Drogowy w Kłodzku, Zadanie 2 Rejon w Kłodzku - Obwód Drogowy w
Braszowicach, Zadanie 3 Rejon w Kłodzku - Obwód Drogowy w Bystrzycy Kłodzkiej, nr
postępowania O/WR.D-3.2421.25.2024 (dalej: „Postępowanie”). Postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z
ustawą dnia 11 września 2019 roku
Prawo zamówień publicznych, dalej zwaną „Pzp” lub „ustawą Pzp”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: nr 454641-
2024 w dniu 29 lipca 2024 roku.
W dniu 8 sierpnia 2024 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWE ROBOTY ZIEMNE P. K. w Wałbrzychu
zwanego
dalej „Odwołującym”, wobec czynności Zamawiającego polegających na dokonaniu
w Postępowaniu niezgodnego z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych opisu
przedmiotu
zamówienia oraz ustalenia nieproporcjonalnych i niewłaściwych warunków
udziału w postępowaniu, tj. wobec niegodnych z przepisami ustawy zapisów SWZ oraz
odpowiednio ogłoszenia o zamówieniu.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego, Odwołujący zarzucił: naruszenie:
1)
art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp poprzez wprowadzenie warunku udziału
w postępowaniu odnoszącego się do dysponowania sprzętem w postaci pługo-solarki
z dodatkowym pługiem bocznym (po 2 sztuki dla Zadania 1 i 2), który to warunek nie
stanowi wyrazu poziomu minimalnej zdolności do realizacji zamówienia, a wobec braku
dostępności na rynku osprzętu koniecznego do skonfigurowania wymaganego sprzętu
ZUD i długich okresów oczekiwania na jego wyprodukowanie i montaż na nośniku,
tak postawiony warunek udziału w postępowaniu dodatkowo utrudnia dostęp
do zamówienia mniejszym, lokalnym wykonawcom zdolnym do należytego wykonania
zamówienia przy użyciu innych, dostępnych na rynku rozwiązań technicznych;
2) art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu
zamówienia w zakresie terminów, w jakich będzie świadczona usługa objęta
przedmiotem zamówienia w sytuacji podpisania umowy w sprawie zamówienia
publicznego po 01.10.2024r.;
3) art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp
poprzez ustalenie nierealnych, niemożliwych
do dochowania terminów na przygotowanie się do świadczenia usługi zimowego
utrzymania dróg objętych przedmiotem zamówienia oraz wprowadzenie niemożliwego
do dochowania wymogu dysponowania już w pierwszym sezonie zimowy, tj. sezonie
2024/2025 pługo – solarkami z dodatkowym bocznym pługiem, co świadczy o tym,
że Zamawiający nie uwzględnił wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
4)
Taki opis przedmiotu zamówienia dodatkowo przerzuca na wykonawcę całe ryzyko
gospodarcze związane z (1) niemożliwością dochowania wymogów sprzętowych
z uwagi na brak dostępności odpowiednich sprzętów na rynku, z (2) wcześniejszym
wystąpieniem warunków zimowych w sezonie 2024/2025 wymagającym podjęcia prac
utrzymaniowych na drodze oraz z (3) przedłużeniem się postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, co dodatkowo narusza przepis art. 353(1)kc w zw. z art. 8
ust. 1 Pzp. Wykonawca musi wziąć na siebie wszystkie opisane tu ryzyka
gospodarcze, których zakres i koszty, zwłaszcza wobec wysokich kar umownych, są
niemożliwe
do ustalenia. Skutkiem takiego sposobu dokonania opisu przedmiotu zamówienia
może być również złożenie przez wykonawców nieporównywalnych ofert, co z kolei
prowadzi do wniosku, że opis przedmiotu zamówienia został dokonany w sposób, który
może utrudniać uczciwą konkurencję oraz narusza zasady proporcjonalności.
W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w całości i nakazanie Zamawiającemu zmiany zapisów SIWZ oraz odpowiednio ogłoszenia
o zamówieniu poprzez:
1)
Jednoznaczne wskazanie, że w sytuacji, gdy do zawarcia umowy w sprawie
niniejszego zamówienia dojdzie po 15.09.2024r., Wykonawca zobowiązany będzie
do przygotowania
do eksploatacji 100% sprzętów do zwalczania śliskości i odśnieżania
(nośników i osprzętu ZUD wymaganych zapisami OPZ) w terminie do 60 dni od dnia
zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, z tym zastrzeżeniem, że:
a) w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Wykonawca zobowiązany będzie do opracowania i pozyskania akceptacji
Zamawiającego dla Programu Zapewnienia Jakości, zatrudnienia i przeszkolenia
operatorów sprzętów ZUD oraz zgłoszenia sprzętów wg wzoru z załączników 3.1-
3.3 zgodnie z pkt 7.3 OPZ;
b)
w ciągu 45 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Wykonawca zobowiązany będzie do podstawienia 50% wymaganego sprzętu
na nośnikach do przeglądu;
c)
w ciągu 60 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
Wykonawca zobowiązany będzie do podstawienia 100% wymaganego sprzętu
na nośnikach do przeglądu,
d)
pługo-solarki z dodatkowym pługiem bocznym w ilościach wskazanych w OPZ
będą wymagane od drugiego sezonu zimowego realizacji zamówienia, tj. od
sezonu 2025/2026;
2)
Jednoznacznie wskazanie, że niezależnie od warunków pogodowych, sezon zimowy
2024/2025 nie będzie mógł rozpocząć się względem Wykonawcy wcześniej niż po
upływie 45 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
(z uwzględnieniem wymogu co do ilości sprzętu ZUD wymaganego do przygotowania
w
określonych terminach);
3)
Usunięcie wymogu dysponowania na potrzeby spełnienia warunków udziału
w postępowaniu pługo – solarkami z dodatkowym bocznym pługiem;
4)
Nakazanie Zamawiającemu dokonania stosownej zmiany terminu otwarcia ofert tak,
by możliwe było dostosowanie przygotowywanej oferty do zmienionych warunków
realizacji zamówienia;
5)
Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym
w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie
nie zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
W dniu 30 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego, zatem odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed otwarciem rozprawy i w oparciu o art. 520 ust. 1 i art. 568 pkt 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych odwołujący może cofnąć
odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowanie
odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2),
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych
strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty
postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia, w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed
otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony
termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania
odwoławczego – odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka
o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu,
w wysokości stanowiącej 90% jego wysokości.
Izba
postanowiła o zwróceniu 90% wpisu w wysokości 13 500 zł 00 gr.
Przewodniczący: …………………..…
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 2765/24 z dnia 2024-09-02
- Sygn. akt KIO 2761/24 z dnia 2024-08-23
- Sygn. akt KIO 2716/24 z dnia 2024-08-19
- Sygn. akt KIO 1821/24 z dnia 2024-06-17
- Sygn. akt KIO 1809/24 z dnia 2024-06-17